Lodní doprava brněnského DP má před sebou 70. sezónu

V hangáru brněnského dopravního podniku naplno běží práce na zimní údržbě lodí. Tři jsou pod střechou, další tři zůstávají venku. „Na lodích, které jsou schované, se v podstatě pracuje celou zimu. Lodě se mimo jiné odmašťují, tmelí nebo natírají,“ popsal některé z nutných prací, vedoucí lodní dopravy DPMB Martin Ecler.  

Brněnský DP je aktuálně jediným v ČR, který provozuje vlastní lodní dopravu. Na Brněnské přehradě se plaví lodě již od roku 1946. (foto: Libor Hinčica)

Brněnský DP je aktuálně jediným v ČR, který provozuje vlastní lodní dopravu. Na Brněnské přehradě se plaví lodě již od roku 1946. (foto: Libor Hinčica)

Odpovídají tomu i počty spotřebovaného materiálu. Na jednu loď během zimní údržby padne téměř: 12 kilogramů základní bílé barvy, stejné množství bílého emailu, 5 kilogramů červené, 10 kilogramů černé a stejné množství barvy modré.  Spotřeba v desítkách kilogramů je i u dalších materiálů, jako je tmel, nebo třeba odmašťovadlo. „Tak jako každý dopravní prostředek i lodě mají své technické kontroly. Tyto kontroly jsou velice přísné, proto je nutné udržovat lodě v nejlepším pořádku a to po každé plavební sezóně,“ vysvětlil Ecler.

Každoročně se opravuje nejen interiér a zázemí pro cestující, ale i části lodí, které jsou přes sezónu skryty pod vodou. Údržbové práce přitom provádí muži, kteří od jara do podzimu na lodích brázdí Brněnskou přehradu. Ta letošní plavební sezóna přitom bude pro DPMB výjimečná. V polovině dubna totiž lodě vyplují už po sedmdesáté. Poprvé tomu bylo v neděli 5. května 1946. Ten den došlo ke slavnostnímu křtu tří lodí BRNO, MORAVA a SVRATKA (malý člun pro 18 osob).

Vozový park lodní dopravy dnes tvoří 5 unifikovaných lodí. Šestá loď - Brno - je historická. (foto: Libor Hinčica)

Vozový park lodní dopravy dnes tvoří 5 unifikovaných lodí. Šestá loď - Brno - je historická. (foto: Libor Hinčica)

 „Máme být na co pyšní. Lodní doprava v takovém rozsahu v rámci dopravního podniku je v České republice raritou. Loni se přišlo svést 210 tisíc lidí, tedy nejvíc od roku 2012. Věřím, že plavební sezóna, která letos odstartuje, bude alespoň stejně úspěšná,“ poznamenal generální ředitel DPMB Miloš Havránek.                                                                                                      

Kromě nutné údržby jsou pro letošní rok v plánu i investice do lodní dopravy. A to v celkové hodnotě téměř 8 milionů korun. Už během ledna se začne pracovat na přístavišti Kozí horka. Vznikne úplně nové, bezbariérové a to blíž k pláži. Další investice se budou týkat i nového objektu strážnice v areálu lodní dopravy. Nebo zahájení I. etapy výstavby nového objektu trafostanice.

TZ DPMB