Menu

Zlín se dočká trolejbusů SOR TNS 12

Jednu z možných podob budoucího trolejbusu SOR TNS 12 pro Zlín ukazuje tato fotomontáž. (foto a úprava: Jiří Mejstřík)
Jednu z možných podob budoucího trolejbusu SOR TNS 12 pro Zlín ukazuje tato fotomontáž. (foto a úprava: Jiří Mejstřík)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
01. 03. 2022 20:49
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Výběrové řízení na dodání čtyř parciálních trolejbusů pro Dopravní společnost Zlín–Otrokovice ovládl SOR Libchavy. Ten do Baťova města dodá trolejbusy SOR TNS 12 s elektrovýzbrojí od pražského Cegelecu. Stejný tandem byl úspěšný již v lednu v soutěži na dodání 15 kloubových trolejbusů TNS 18 pro Prahu.

Pro SOR jde o první samostatnou zakázku na trolejbusy TNS 12. Soutěž na nové trolejbusy pro Zlín a Otrokovice byla vypsána dne 26. 11. 2021. Nabídky se po jednom prodloužení mohly podávat do 10. 1. 2022. Do té doby tak učinila dvojice výrobců – SOR Libchavy se přihlásil s trolejbusem SOR TNS 12 (s elektrickou částí od Cegelecu), Škoda Electric bojovala o vítězství s modelem Škoda 36 Tr, jenž využívá tureckou karoserii Temsa Avenue. Původní odhadovaná hodnota zakázky činila 52,27 mil. Kč (13,07 mil. Kč/vůz), tržní prostředí ovšem dokázalo tuto cenu značně srazit a výsledná hodnota zakázky je pouze 40,5 mil. Kč bez DPH. Jeden parciální trolejbus tak vychází na 10,125 mil. Kč, což je nejnižší suma, za níž byly doposud trolejbusy s bateriovým pohonem v ČR vysoutěženy. „Jsme rádi, že ve Zlíně, městě, jež je určitým symbolem zlaté éry československého průmyslu, budou jezdit trolejbusy vyrobené ryze v České republice a že prostředky vynaložené za jejich nákup zůstanou doma,“ uvedl k výhře Filip Murgaš, obchodní ředitel a jeden z jednatelů libchavského SORu. 

Nové vozy by měly být do Zlína dodány do jednoho roku, tedy nejpozději na konci února 2023. Od poslední dodávky nových trolejbusů pro DSZO v té době uplynou již čtyři roky (pomineme-li jeden vůz 35 Tr dodaný na jaře 2020). Také na poslední dodávce sedmi vozů přitom participoval SOR, tehdy ovšem jen jako dodavatel karoserie pro Škodu Electric (s typem 30 Tr a starší karoserií vycházející z modelu SOR NB 12).

Dopravní společnost Zlín–Otrokovice se stala prvním dopravním podnikem u nás, který začal masivněji využívat trolejbusy s náhradním zdrojem pohonu pro jízdu mimo trolejové vedení. Zpočátku šlo o trolejbusy s dieselagregátem, od roku 2016 jsou pořizovány i parciální trolejbusy (těch je momentálně 10), tedy trolejbusy s trakční baterií. Náhradní zdroje pohonu (ať již diesel nebo baterie) jsou momentálně využívány na linkách 1, 2, 3, 4, 5, 11, 12 a 13. Vzhledem k probíhající stavbě trolejbusové tratě směrem k Štěrkovišti v Otrokovicích se brzy očekává nasazení parciálních trolejbusů i na linku číslo 55.  

 

Podobné články