Menu

Ženeva obdržela první ze 119 ultrarychle nabíjených elektrobusů

První ze 119 nových elektrobusů pro ultrarychlé nabíjení. (foto: Transports Publics Genevois)
První ze 119 nových elektrobusů pro ultrarychlé nabíjení. (foto: Transports Publics Genevois)
Stáhnout PDF
Autobusy
28. 06. 2025 19:36
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Švýcarská společnost HESS dodala dopravci TPG (Transports Publics Genevois) první ze 119 objednaných elektrobusů s ultra rychlým nabíjením Grid-eMotion Flash (dříve známým jako systém TOSA). Zakázka podepsaná v prosinci 2022 předpokládá předání 65 článkových vozů a 54 tříčlánkových.

Ultrarychlé nabíjení pracuje s výkonem až 600 kW, který předává bateriím (na bázi článků LTO) energii po dobu 20 vteřin při stání na zastávce ze speciálních nabíjecích ramen. Během uvedené doby vzroste kapacita elektrické energie v bateriích o cca 3 kWh, což postačuje na jízdu k dalšímu nabíjecímu bodu. To znamená, že elektrobusy mohou být nasazovány pouze na takových trasách, které jsou vybaveny dostatečným počtem nabíjecích míst. V porovnání s parciálním trolejbusem tedy sice nepotřebují trolejové vedení, na druhé straně je i jejich akční rádius omezen nutností dosáhnout v relativně krátké době zastávky, u níž bude možno baterie dobít.

HESS představil pilotní projekt realizovaný ve spolupráci s ABB již v roce 2013, nicméně k nasazení do provozu došlo až o 5 let později, kdy bylo zařazeno 12 elektrobusů délky 18,75 m na linku číslo 23. Navzdory vysokým nákladům se Ženeva rozhodla, že bude v rozšiřování této technologie pokračovat a vytipovala na elektrifikaci dalších šest linek. S ohledem na rozprodej části společnosti ABB se novým vlastníkem systému TOSA stala japonská firma Hitachi Energy, která nejprve převzala většinu akcií příslušné divize ABB (v roce 2018) a od roku 2024 již vlastní společnost celou, což vedlo i k přejmenování obchodní značky TOSA na Grid-eMotion Flash.

První z ženevských elektrobusů z obří zakázky na 119 kusů (v kratší délkové variantě) byl slavnostně představen médiím dne 19. 6. 2025. Jelikož měly od roku 2018, tj. od první dodávky vozů vybavených danou technologií, proběhnout technická vylepšení a optimalizace produktu, musí nová generace vozů projít opět nezbytnými homologačními zkouškami. Proto se zahájení provozu s cestujícími předpokládá až 14. 12. 2025, kdy by měla ke stávající lince č. 23 přibýt také linka č. 5 spojující ženevské letiště (Genève-Aéroport-Terminal) s konečnou Thônex, Vallard. Oproti dříve dodaným vozům, jež disponovaly bateriemi o kapacitě elektrické energie 80 kWh, bude u nově pořizovaných elektrobusů kapacita vyšší, konkrétně 132 kWh (s rozdělením do čtyř modulů). Všechny jsou však umístěny pouze na střeše, což zvětšuje prostor pro pasažéry. HESS společně s Hitachi uvádějí, že při správném používání by mohly dosáhnout baterie životnosti až 20 let, což by znamenalo, že baterie nebude nutné vyměňovat po celou dobu životnosti vozidla.

Podobné články