Menu

Ze starých dieselů elektrobusy. Škodovka oznámila spolupráci s pepper motion

Jeden z předváděcích vozů Citaro výrobce pepper motion na veletrhu BUS2BUS v Berlíně v dubnu 2022. (foto: Libor Hinčica)
Jeden z předváděcích vozů Citaro výrobce pepper motion na veletrhu BUS2BUS v Berlíně v dubnu 2022. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
15. 09. 2022 21:33
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Škoda Group podepsala memorandum o porozumění s německou společností pepper motion GmbH, jež se zabývá přestavbou starších dieselových autobusů na elektrobusy. Podle dohody by měla Škodovka doplnit do svého nabídkového portfolia právě možnost konverze dieselových autobusů na elektrobusy za využití know-how německého partnera.

Společnost pepper motion GmbH byla založena v květnu 2019 pod jménem e-troFit. K přejmenování na současné jméno došlo oficiálně od 28. 7. 2021. Na trh se uvedla s přestavěným 12m autobusem Mercedes-Benz Citaro, který byl nejprve podrobován dlouhodobým zkouškám, než se pro něj podařilo v prosinci 2019 získat definitivní schválení, a tím i standardní registrační značky. Firma investovala v uplynulých třech letech nemalé prostředky do své prezentace – účastnila se řady veletrhů, konferencí, zajišťovala shuttle busy na letních festivalech a organizovala předváděcí roadshow po Německu, Polsku či Itálii.

Podle zástupců společnosti má přestavba starších dieselových autobusů na elektrobusy uspořit emise a být cestou k prodloužení životnosti výrobků. Bližší údaje o cenách se ale na veřejnost nedostaly, stejně jako například informace o zárukách, zajišťování servisu, dodávek náhradních dílů, plánované životnosti atp. Ze sdílených příspěvků na sociálních sítích je zřejmé, že hlavní pozornost není směřována ani tak k udržitelnému rozvoji veřejné dopravy, jako k možnosti čerpání dotací, jimiž je možné rekonstrukci zaplatit. Dotace je totiž možné v některých případech čerpat i na úpravu starších vozidel (tedy bez možnosti pořídit za ně vozidla nová), a právě této skutečnosti se rozhodl producent z Ingolstadtu využít. Problémem je, že ona díra na trhu není zjevně příliš velká. Dopravci se prozatím do nákupu ex-dieselových elektrobusů navzdory obstojné prezentaci pepper motion nehrnou.

Prvního zákazníka se podařil ulovit v podobě dopravce Stadtwerke Landshut, jenž zařadil do provozu přestavěné Citaro (s dojezdem až 250 km) dne 25. 9. 2020. Další vůz měl následovat na počátku května 2021 pro dopravce SAD – Trasporto locale S.p.A. v italském Bolzanu. Mimoto jsou zřejmě v Německu v provozu ještě některé z původních prototypů, což ovšem vzhledem k tříletému působení na trhu není právě velký objem.

V podstatě okamžitě (s odběrem do 3 až 4 týdnů) si může i nyní zákazník zakoupit jeden ze tří předváděcích autobusů Mercedes-Benz Citaro (dvě Citara starší generace a jednoho zástupce mladší verze, tj. vyrobeného po roce 2011) a firma avizuje na svém webu i možnost pořízení přebudovaného autobusu Iveco Crossway LE (avšak bez uvedení termínu dodání).

Ačkoli se může myšlenka přestavby nepotřebného dieselového autobusu na elektrobus jevit jako líbivá, zůstává otázkou, jaký ekonomický přínos pro zákazníky z proklamované ekologizace skutečně plyne, pomineme-li nastíněnou možnost slepého čerpání dotací (zkrátka proto, že si je možné zrovna na takovou dotaci sáhnout). Podíváme-li se na strukturu ceny dieselového autobusu, zjistíme, že u něj pohonná soustava (motor, převodovka, výfukové systém, pomocné jednotky atp.) tvoří jen zhruba čtvrtinu celkové ceny. U elektrobusů je to jinak a nejvýznamnější nákladovou položkou jsou baterie (obvykle 35–50 % hodnoty vozidla) a elektrická výzbroj (zhruba 8–20 % hodnoty vozidla). Samotná karoserie s podvozkem se na celkové ceně elektrobusu podílí jen něco kolem 15–25 % hodnoty. Vzhledem k tomu, že úprava dieselového autobusu na elektrobus vyžaduje i zásahy do mechanické části a úpravu původního autobusu, nelze zcela zanedbat ani položku výbavy vozidla, takže prostor pro úspory plynoucí z užití starého autobusu se zdá být minimální.  

Podle oficiálního komuniké Škoda Group uzavřela dohodu s pepper motion GmbH s cílem doplnit svou nabídku o tento druh přestaveb se zaměřením především na východní a jihovýchodní Evropu. Mimoto má být Škodovka exkluzivním partnerem v oblasti servisu pro vybraná teritoria (mj. ČR, Bulharsko či Finsko). S ohledem na to, že by měla být nadále v ex-dieselových vozech používána technologie od pepper motion není ale jasné, jaký benefit pro Škodovku a uplatnění jejích výrobků (například elektrických výzbrojí) má z celé spolupráce plynout. Bezpochyby však bude zajímavé další vývoj této větve elektromobility sledovat.

Podobné články