Menu

Zaragoza získá dvě nové tramvaje

Tramvaje Urbos 3 na snímku z roku 2013. (foto: Enrique A. Gramage)
Tramvaje Urbos 3 na snímku z roku 2013. (foto: Enrique A. Gramage)
Stáhnout PDF
Tramvaje
26. 03. 2022 21:15
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Roku 2011 otevřený tramvajový provoz ve španělské Zaragoze tvořený jedinou tramvajovu tratí o délce téměř 13 km, po které jezdí 21 pětičlánkových tramvají Urbos 3 od výrobce CAF, se dočká po dlouhé době významnější novinky. V roce 2024 totiž přibudou dvě nové pětičlánkové tramvaje typu CAF Urbos 100. Od roku 2013, kdy byl na severu města dokončen zatím poslední úsek předmětné tramvajové trati, se toho v Zaragoze na poli tramvajové dopravy mnoho zajímavého nedělo. 

Vizualizace nové obousměrné pětičlánkové tramvaje. (zdroj: CAF)

Maximální denní výprava tramvají v Zaragoze činí v současnosti 18 až 19 vozidel, odstavené vozy pak buď postupují opravy, plánovanou údržbu, nebo pravidelné prohlídky. Nové tramvaje umožní snížení nejkratšího intervalu spojů ve špičkách činícího v současnosti 5 min, když nově bude možné nabízet cestujícím ve špičkách nejkratší interval 4,5 minuty. Nová vozidla budou spolufinancována převážně z prostředků EU, souhrnná hodnota tramvají má činit okolo 9 milionů eur (EU proplatí 8,4 mil. EUR). Jedno vozidlo tak v přepočtu vychází na závratných 110,5 mil. Kč. Je sice pravdou, že podobně jako i stávající Urbosy 3 budou i nové tramvaje muset být opatřeny technologií akumulující energii potřebnou pro nezatrolejovaný úsek v centru města (nynější Urbosy 3 mají superkapacitátory) a nové tramvaje budou oproti Urbosům 3 o něco pokročilejší, nicméně cena jedné tramvaje je i tak na unijní poměry nepřiměřeně vysoká. To je ovšem daň za upřednostňování domácího výrobce bez skutečně otevřené soutěže. Vedení radnice si přitom postěžovalo na úbytky cestujících v posledních dvou letech, a tedy nižší příjmy a následkem toho i špatnou ekonomiku svého tramvajového provozu, a vydatnou podporu EU zajištěnou především díky intervenci španělského ministestva dopravy, které unijní zdroje dokázalo přesměrovat na nákup tramvají, velmi ocenilo. 

Plánek tramvajové sítě v Zaragoze. (zdroj: Robert Schwandl/UrbanRail.net)

Dodejme, že aragonské město zvažuje stavbu druhé tramvajové trati, která by tu první křížila, a také prodloužení stávající trati. Nechalo si už vypracovat některé studie. Také bude díky spolufinancování EU pořizovat 68 elektrobusů.

Vizualizace interiéru. (zdroj: CAF)

Podobné články