Menu

Z Itálie do Maďarska. Trollina ze Sanrema zamířila do Szegedu

Druhé z ex-sanremských Trollin bylo složeno ze silničního trajleru v pondělí dne 21. 7. 2025. (foto: SZKT)
Druhé z ex-sanremských Trollin bylo složeno ze silničního trajleru v pondělí dne 21. 7. 2025. (foto: SZKT)
Stáhnout PDF
Ostatní
21. 07. 2025 18:46
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravní podnik v maďarském Szegedu (SZKT; Szegedi Közlekedési Társaság) pokračuje v pozvolném omlazování a doplňování vozového parku staršími trolejbusy Solaris Trollino, přičemž s ohledem na dobré zkušenosti preferuje nákup vozidel s elektrickými výzbrojemi od bývalého Cegelecu (dnes Electric Components; součást skupiny Škoda Group).

Dopravce začal s nákupem ojetých vozů Solaris Trollino v roce 2018, kdy postupně odkoupil pět vozů o délce 12 m od Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova. Později přibral dvojici trolejbusů z polských Tych a v loňském roce dokoupil také čtyři článkové vozy ze Salzburgu. Neúspěšně se Szeged pokusil získat alespoň část vozů z estonského Tallinnu, které však všechny vykoupil moldavský Kišiněv. Dlouhodobě si pak SZKT brousil zuby na dvojici vozů v dobrém technickém stavu a s nízkým kilometrickým nájezdem z italského Sanrema, v němž došlo v roce 2021 k zastavení provozu trolejbusů na zbytku místní sítě, na níž již nebyl – navzdory dřívějším slibům politiků – obnoven provoz (v loňském roce bylo namísto toho zahájeno snesení tratí).

Obě zakoupená Trollina jsou ve výborném technickém stavu. (foto: SZKT)

Podrobněji jsme se dění v Sanremu věnovali v samostatném příspěvku, na který si dovolíme naše čtenáře odkázat. Na tomto místě pouze připomeňme, že v roce 2007 byly zakoupeny dva trolejbusy Solaris Trollino 12 (ev. č. 1800 a 1801), které byly zkompletovány v Dopravním podniku Ostrava. Nová vozidla měla být příslibem lepších zítřků v provoze, jehož rozsah se kontinuálně zmenšoval. Bohužel však zůstalo jen u dané dvojice a žádné další nové trolejbusy už nebyly přikoupeny. S ohledem na dluhy původního provozovatele měly být nepotřebné trolejbusy nabídnut k prodeji v aukci, nicméně jednání s italskou stranou byla nesmírně komplikovaná. Nakonec se ovšem podařila dotáhnout do zdárného konce a aukce se uskutečnila v únoru letošního roku. Dne 1. 7. 2025 tak byl složen v Szegedu první (ex-ev. č. 1801) a dne 21. 7. 2025 i druhý (ex-ev. č. 1800) z vozů. 

S ohledem na italský způsob provozování trolejbusové dopravy najezdil každý z trolejbusů za 14 let služby pouze okolo 150 000 km (což odpovídá běžnému kilometrickému nájezdu za cca 2,5 roku provozu). Oba trolejbusy mají být proto ve výborném stavu, přičemž u jednoho z vozů je plně funkční i dieselagregát, u druhého bude nutné přistoupit k jeho opravě.

Trolejbus Solaris Trollino 12 AC původního ev. č. 1801 při přetažení do lakovny v areálu tramvajové vozovny. (foto: SZKT)

Na rozdíl od dříve pořízených Trollin z Chomutov, Tych a Salzburgu se v případě vozů ze Sanrema nepředpokládá větší oprava vozů; trolejbusy by měly být pouze sjednoceny designově s ostatními szegedskými vozy, takže se předpokládá změna lakování (za tmavě červenou), nezbytné úpravy v interiéru, doplnění informačního a odbavovacího systému atp. Se zprovozněním je tak možno počítat již na podzim letošního roku.  

Podobné články