Menu

Yutong může dodat 250 elektrobusů do Athén a Soluně

Yutong E12 pro určený pro evropský trh na propagační fotografii výrobce. (foto: Yutong)
Yutong E12 pro určený pro evropský trh na propagační fotografii výrobce. (foto: Yutong)
Stáhnout PDF
Autobusy
01. 08. 2023 20:43
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Společné výběrové řízení na dodání až 250 elektrobusů pro Athény a Soluň ovládl čínský výrobce Yutong, který se stal v loňském roce nejúspěšnějším samostatně na trhu vystupujícím dodavatelem elektricky poháněných autobusů v rámci EU a vybraných evropských zemích (Velké Británii, Islandu, Švýcarsku a Norsku), když držel 11,5% podíl trhu s 479 dodanými vozy.

Projekt pořízení nových vozidel pro Athény a Soluň byl připraven již v roce 2021 a kromě elektrobusů ve dvou různých konfiguracích (100 ks s dojezdem min. 135 km a 250 s min. 180 km) byl jeho součástí i nákup 300 vozů s pohonem na CNG (z toho 100 článkových) a 100 hybridních vozů. V součtu se mělo jednat o 750 vozů, avšak do části na hybridní vozy nepřišla ani jedna nabídka, takže se počet ponížil na 650 autobusů. Všechny soutěže byly vypsány v druhé polovině loňského roku.

V části, kterou nakonec ovládal Yutong, se sešly kupodivu jen tři nabídky – vedle Yutongu šlo o dalšího čínského hráče – BYD –, a dále o španělský Irizar. BYD byl ovšem překvapivě pro nesplnění formálních požadavků vyloučen, takže se finále odehrávalo jen jako čínsko-španělská dvouhra, kterou už na základě vybraných hodnoticích technických parametrů lépe rozehrál hráč z Číny, když posbíral 146,181 bodů, zatímco Irizar utržil jen 128,65 bodů. Kartami mohla zamíchat už jen cena, jenomže i tu si mohl Yutong dovolit nabídnout výhodnější, a tak byl již v únoru letošního roku oznámen jako předběžný vítěz. Až do července se však čekalo na posvěcení financování projektu ze strany centrální vlády a kontrolního úřadu, přičemž obě instituce daly podpisu smlouvy zelenou.

Cena jednoho elektrobusu s min. garantovaným dojezdem 180 km má být 440 720 €, tedy přibližně 10,5 mil. Kč. Součástí dodávky je také 250 pomalých nabíječek a výstavba pouhých sedmi rychlonabíjecích stanic. Všechny vozy mají být dle smlouvy dodány do šesti měsíců, prvních 100 by mělo dorazit již na počátku roku 2024.

Doplňme, že další soutěž na 100 elektrobusů s menším dojezdem (min. 135 km) přilákala čtyři účastníky, mezi nimiž Yutong absentuje a čínské barvy reprezentuje jen BYD. Kromě „stavaře snů“ se uchází o dodávku ještě Irizar, Iveco a Van Hool. O vítězi prozatím nebylo rozhodnuto.

Podobné články