Menu

Wrocław koupí další tramvaje od Modertransu

Prototyp tramvaje Moderus Gamma. Na této platformě by měla být postavena celá dodávka – nyní již 46 – tramvají pro Wrocław. (zdroj: Wikipedia.org)
Prototyp tramvaje Moderus Gamma. Na této platformě by měla být postavena celá dodávka – nyní již 46 – tramvají pro Wrocław. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Tramvaje
21. 01. 2021 18:17
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Polská Wrocław (česky též Vratislav) se rozhodla využít opci na nákup dalších tramvají Moderus Gamma z produkce poznaňské společnosti Modertrans. Původní kontrakt počítající s dodáním 25 vozů byl vyhlášen v lednu 2020 s tím, že nabídky se měly podávat do konce dubna. O zakázku soupeřila dvojice polských výrobců – Modertrans a Pesa. Vítězem se stal první jmenovaný uchazeč s modelem Gamma, který byl již dříve (od 1. 9. do 31. 10 2019) ve Wrocławi zkoušen. Pesa se sice proti rozhodnutí výběrové komise odvolala, národní odvolací komora však protest uchazeče z Bydgoszcze zamítla.

V září tak došlo k podpisu smlouvy počítající s dodáním celkem 25 tramvají s opcí na dalších až 21 vozidel. Cena za jeden vůz, který by měl být řešen jako pětičlánková tramvaj o délce 32 m s neotočnými podvozky, činila 8,2 mil. zlotých, tedy pouhých cca 49,2 mil. Kč. Šlo o výrazně nižší sumu, než bylo původně předpokládáno (rozpočet operoval s částkou zhruba 58 mil. Kč/vůz). Není proto příliš divu, že se dopravce rozhodl využít opce a počátkem ledna letošního roku podepsal smlouvu na dodání i zbylých 21 vozů. První z nově objednaných tramvají by se měla objevit ve Wrocławi na podzim roku 2022, dodávky pak mají být ukončeny v polovině roku 2024.

Pro Modertrans nejde o první úspěch ve městě s českým lvem ve znaku. Už od roku 2015 byly do města dodávány částečně nízkopodlažní tramvaje Moderus Beta ve dvou různých verzích, kterých bylo do konce roku 2019 zařazeno do provozu celkem 62. Modertrans rovněž realizuje modernizaci 26 tramvají Protram 205 WrAs, z nichž první byla po modernizaci dodaná počátkem prosince 2020. Tyto vozy se po modernizaci v maximální možné míře podobají vozidlům Moderus Beta.

Co se týče moderních 100% nízkopodlažních tramvají Gamma, zde se hodí uvést, že s nimi Modertrans prorazil nejprve na domácí půdě (v Poznani), kde kromě prototypu dodal celkem 50 vozů (z toho 20 obousměrných), avšak v odlišném provedení s otočnými podvozky (tříčlánková varianta). Objednávky pak přišly také z Lodže (30 vozů) a ze zmíněné Wrocławi. Na bázi vývoje a designu tramvají Moderus Gamma jsou založeny také sólo vozy, které byly dodány do oblasti Katovic.

 

Podobné články