Menu

Výsledky Solarisu za rok 2020

Vodíkové Urbino od Solarisu ve výrobním závodě. (foto: Solaris Bus & Coach)
Vodíkové Urbino od Solarisu ve výrobním závodě. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
09. 03. 2021 07:25
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Společnost Solaris Bus & Coach (součást španělské skupiny CAF) se tradičně pochlubila výsledky svých prodejů za předešlý rok. V něm firma atakovala svůj rekord výroby, udržela si pozici hegemona trhu s městskými vozy v Polsku a stala se největším prodejcem elektrobusů v Evropě. Navíc zaznamenala také nárůst tržeb o 18,5 %.  

O útok na magickou hranici více než 1 500 prodaných vozidel se Solaris pokoušel opakovaně. Již po úspěšném roce 2017 (1 397 vyrobených vozů) firma avizovala, že předpokládá pokoření mety 1 500 dodaných autobusů v roce 2018, který ale nakonec přinesl mírný propad produkce (1 226 ks). O rok později se již situace zlepšila, ale k 1 500 vyrobeným vozidlům stále 13 jednotek chybělo (1 487 vozů). Teprve rok 2020 tak přinesl přehoupnutí přes patnáct set, když firma dodala zákazníkům 1 560 vozů, což představuje téměř 5% nárůst.

Podíl jednotlivých značek na prodeji autobusů v Polsku. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

Firma tentokrát nezveřejnila, jaké byly podíly prodejů v jednotlivých zemí (tedy až na dvě čestné výjimky), pouze obecně vyjmenovala nejdůležitější trhy, na které vozidla směřovala. Jednat se mělo konkrétně o Polsko, Německo, Itálii, Estonsko, Českou republiku a Španělsko. V Polsku společnost ovládla statistiky prodejů městských vozů poosmnácté v řadě, přičemž uvádí, že zde měla více než 50% podíl, konkrétně 53 %. Druhou příčku držel v roce 2020 Mercedes-Benz s 19% podílem a na třetí pozici se s 9% podílem uchytil MAN Truck & Bus. Na čtvrté pozici se nachází další polský výrobce – Autosan s 8 %. Další značky mají již podíly výrazně menší. Například český SOR Libchavy měl pro sebe v roce 2020 utrhnout jen 0,3 % trhu, což by mělo zahrnovat dva prodané vozy.  

Přestože procentuálně podíl Solarisu na prodaných vozech v Polsku vzrostl (v roce 2019 držel 42 %), objem prodaných vozidel byl menší. Zatímco v roce 2019 bylo předáno polským dopravcům 434 vozů, v roce 2020 jen 365. Z nich byla více než polovina (53 %) v provedení elektrobusů, konkrétně 194 ks. Celkem už Solaris dodal více než 320 elektrobusů do 27 polských měst, což znamená, že zhruba 9 z 10 elektrobusů jezdících v Polsku nese značku Solarisu.

Podíl výroby jednotlivých druhů vozidel v Solarisu. Mezi alternativními palivy již není zahrnuto CNG. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

Druhou zemí, kterou Solaris zmínil s konkrétním číselným údajem o počtu prodaných vozů, bylo Německo. Svému západnímu sousedovi měl španělsko-polský výrobce dodat 329 vozů, z nichž necelých 40 % mělo být opět řešeno jako elektrobusy (tuto statistiku „táhla“ především velká objednávka z Berlína).

Obecně je nutné konstatovat, že Solaris vrhá na trh stále více a více vozů s alternativními pohony. Zatímco v roce 2018 měly hybridní autobusy, elektrobusy a trolejbusy tvořit 29 % výroby, v roce 2019 šlo o 40 % a v roce 2020 již o 44 %. V provedení elektrobusů bylo vyrobeno 457 vozů, což Solarisu postačovalo na první příčku z hlediska prodejů vozidel tohoto provedení v Evropě. 71 % elektrobusů Solarisu (326 ks) přitom putovalo jen k trojici dopravců – 130 vozů odebrala Varšava, 90 italský Milán a 106 Berlín. Nárůst prodejů vozidel s výrazně vyšší cenovkou, než jakou mají klasické dieselové autobusy, se podepisuje také na růstu tržeb Solarisu, které vzrostly o 18,5 % na 3,2 mld. zlotých.

 

Podobné články