Menu

Volvo opět úspěšné v Polsku. 10 elektrobusů dodá do Gliwic

Elektrobusy Volvo 7900 Electric a 7900 Electric Articulated na propagačním obrázku výrobce. (foto: Volvo Buses)
Elektrobusy Volvo 7900 Electric a 7900 Electric Articulated na propagačním obrázku výrobce. (foto: Volvo Buses)
Stáhnout PDF
Autobusy
22. 08. 2020 17:58
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V polských Gliwicích budou jezdit elektrobusy Volvo. Výběrové řízení na dodávku celkem 10 vozů vyhrála švédská společnost, která porazila Solaris Bus & Coach, jenž jinak na polském trhu s elektrobusy (a městskými autobusy obecně) dominuje.

Dopravce MPK Gliwice (Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach) vypsal výběrové řízení na dodávku vozidel v dubnu 2020, součástí dodávky měla být i nabíjecí infrastruktura. Počítáno bylo s náklady max. 32,341 mil. zlotých (cca 194 mil. Kč), což ale nedokázal ani jeden z uchazečů splnit. Volvo chtělo za svá vozidla a infrastrukturu 36,431 mil. zlotých (přibližně 218,6 mil. Kč), Solaris ještě o 703 tisíc zlotých (zhruba 4,2 mil. Kč) více. Ačkoli cena nebyla jediným hodnoticím kritériem (její váha činila dokonce jen 55 %), bylo Volvo v součtu úspěšnější a dne 20. 8. 2020 mohlo dojít k podpisu smlouvy.   

Volvo by tak do konce roku 2021 mělo ze své továrny ve Wrocławi dodat 7 sólo vozů Volvo 7900 Electric a 3 článkové elektrobusy Volvo 7900 Electric Articulated, které budou z větší části zaplaceny z prostředků EU. Jejich výbavu bude tvořit mj. klimatizace, USB nabíjecí porty, WiFi, kamerový systém atp. Sólo vozy budou disponovat bateriemi o kapacitě elektrické energie 264 kWh, kloubová 330 kWh. To by mělo postačovat na jednorázový dojezd okolo 150 km. Nabíjení se předpokládá z infrastruktury v garážích dopravce, přičemž vozidla mají být uzpůsobena i pro rychlonabíjení. Nabíjecí infrastruktura má být vyrobena ve spolupráci se společností Medcom, přestože Volvo tradičně používalo jiné partnery. Připomeňme, že Volvo dodalo své hybridní či elektrické autobusy již do 13 polských měst.

Volvo poskytlo na své elektrobusy také nadstandardní záruky (které byly rovněž hodnoceny), a to 15 let na rám a kostru vozidla, 10 let na klimatizační systém, 5 let na vozidlo jako celek a dokonce 15 let na baterie. Elektrobusy mají být nasazeny na linky, které kopírují někdejší trasu tramvaje. Ta byla v roce 2009 zrušena a nahrazena autobusy, a to i přes výrazné protesty obyvatel. Tramvaje zajíždějí do Gliwic sice i nadále, neboť zde zůstala situována vozovna, délka tramvajové trati na katastrálním území Gliwic ale činí pouhých 75 m.     

Podobné články