Menu

Volvo dodá 82 elektrobusů do Finska

12m Volvo 7900 Electric ve dvoudveřovém provedení na fotografii výrobce. (foto: Volvo Buses)
12m Volvo 7900 Electric ve dvoudveřovém provedení na fotografii výrobce. (foto: Volvo Buses)
Stáhnout PDF
Autobusy
03. 03. 2022 08:41
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Společnost Volvo Buses se pochlubila úspěchy na poli dodávek elektrobusů pro finské zákazníky. V rámci tří separátních soutěží dodá celkem 82 elektrobusů. Největší ze zakázek počítá s dodáním 61 vozů pro hlavní město Helsinky, další dva kontrakty zahrnují 13 vozů pro město Joensuu a 8 pro město Savonlinna na východě země.

Více než šest desítek elektrobusů pro Helsinky je určeno pro dopravce Helsingin Bussiliikenne Oy ze skupiny Koiviston Auto Group. Z 61 vozů má být 42 ve 12m provedení a zbylých 19 v článkovém. Kloubové elektrobusy jsou určeny pro provoz na lince číslo 570, sólo vozy by měly být nasazovány především v oblasti východních Helsinek a v sousedním městě Vantaa (které však s Helsinkami prakticky splývá). Pro výpravu elektrobusů budou sloužit výhradně autobusové garáže Ojango. K nabíjení 18m vozů budou používány rychlonabíječky (nabíjení bude probíhat skrze pantograf na střeše vozidla), sólo vozy jsou určeny pro pomalé noční nabíjení a předpokládá se u nich dobíjení jen z nabíjecích stojanů v garážích. Dodávka je plánována již na podzim letošního roku.

Jeonsuu je hlavním městem provincie Severní Karélie na východě Finska a dnes v něm žije okolo 74 000 obyvatel. Městkou dopravu na základě vítězství ve výběrovém řízení z roku 2020 provozuje ve městě od června loňského roku společnost Länsilinjat Oy z Tampere. Ta se zavázala pořídit pro provoz na 12 městských autobusových linkách celkem 20 autobusů, přičemž nejpozději do jara 2026 mělo být do zařazeno nejméně 8 nízkoemisních či lokálně bezemisních vozidel a do léta 2026 zbylých 12. Kromě elektrobusů byl připuštěn i provoz autobusů na stlačený bioplyn, avšak více bodů dostali zájemci za elektrobusy. Navíc bylo možné obdržet plusové body za využití biodieselu v době přechodné fáze (mezi dieselovými autobusy a nákupem elektrobusů/plynových autobusů) a za dřívější nasazení nízkoemisních/lokálně bezemisních vozidel. Výherce nakonec nabídl, že vozový park obnoví elektrobusy, přičemž prvních 13 vozů se rozhodl zařadit již v létě 2022. Zbylých sedm autobusů zůstane prozatím s naftovým pohonem. Kontrakt s dopravcem počítá s obsluhou linek MHD na dobu sedmi let (do roku 2028) a může být na základě dodatku o tři roky prodloužen (do června 2031). 

V jihozápadně od Jeonssu bychom nalezli město Savonlinna, v němž žije okolo 36 000 obyvatel. Městskou dopravu zde tvoří síť pěti autobusových linek, které provozuje společnost Savonlinja, jež obhájila svou pozici ve městě v loňském roce, když s ní byla 12. 10. 2021 uzavřena smlouva na období po roce 2022. Součástí tohoto kontraktu bylo rovněž zavedení elektrobusů, a to v celkovém počtu osmi vozů se startem v roce 2023. Dieselový pohon může být používán jen u záložních vozidel. Elektřina pro elektrobusy má pocházet výhradně z obnovitelných zdrojů. Dne 28. 2. 2022 začala výstavba nové nabíjecí stanice u autobusového nádraží, kam mají nově všechny linky zajíždět, aby se mohly elektrobusy průběžně během dne nabít.

Pro Volvo je trojice zakázek pro Finsko velice významná, kontrakt pro Helsinky je dokonce vůbec největším úspěchem švédského výrobce v zemi tisíců jezer. Celkově ovšem dříve dominantní pozici Volvo ve skandinávských zemích v posledních letech poněkud ztrácí. Jako první z evropských výrobců ohlásilo v minulosti, že nebude nabízet standardní městské dieselové autobusy a zaměřilo se od roku 2013 výhradně na hybridy a elektrobusy (pro trh EU; potažmo Evropského hospodářského prostoru). Přes úzkou specializaci a určitý náskok v porovnání s konkurencí ovšem nedokázalo ze své pozice příliš vytěžit a v roce 2021 se s 211 dodanými elektrobusy umístilo až na sedmé příčce v prodejích elektrobusů v EU, byť je nutné říci, že mezi prvním (Solaris Bus & Coach) a sedmým (Volvo Buses) místem je rozdíl jen 179 vozů, takže rozdíly jsou jen v desítkách vozů a jen jediná zakázka může katapultovat producenta na vyšší příčky. Ve Skandinávii se daří dlouhodobě prorážet s elektrobusy především čínskému výrobci BYD a španělsko-polskému Solarisu.  

Podobné články