Menu

Vladivostok by měl rozšířit provoz trolejbusů

Trolejbus Avangard ve Vladivostoku na snímku ze dne 26. 7. 2023. (foto: Aleksandr G.)
Trolejbus Avangard ve Vladivostoku na snímku ze dne 26. 7. 2023. (foto: Aleksandr G.)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
06. 08. 2023 19:49
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Léta upadající a záměrně nerozvíjený provoz trolejbusů ve Vladivostoku by se měl dočkat v brzké době malé vzpruhy. V plánu je totiž nákup nových trolejbusů, přičemž se počítá i s rozšířením provozu do nových oblastí.

Po vyhnání trolejbusů z centra Vladivostoku a jejich postupnému vytěsňování směrem k severnímu okraji města v období okolo roku 2010 zbyla z kdysi poměrně roztáhlé místní trolejbusové sítě jen jedna trať po ulici Russkaja, která se ve své východní části větví severním směrem, takže ve výsledku zůstaly provozovány ještě aspoň dvě linky, a sice Avtovokzal –⁠ Kliničešskaja Bol’nica a Avtovoktal –⁠ Zavod Varjag. Dlouhá léta také hrozilo, že trolejbusy skončí úplně, ostatně čas od času slibované investice do nových i ojetých vozidel byly vždy odpískány, a v roce 2016 pořízený Avangard coby dosud poslední nový přírůstek tamního vozového parku stál kvůli nezájmu města, které si jej přitom pořídilo v tehdejších cenách za zhruba 4,5 mil. Kč, více než rok ve vozovně bez užitku. Kromě toho si město v roce 2019 pořídilo po vzoru Moskvy dva elektrobusy LiAZ-6724 s příležitostným nabíjením, čímž se nad trolejbusy začalo smrákat ještě více. 

Nynější primátor Konstantin Šestakov však už na konci loňského roku uvedl, že by se mohly pořídit parciální trolejbusy, které by mohly po ulici Russkaja jezdit ještě více na východ a dopravovaly by tím cestující o přibližně dva kilometry dále až do čtvrti Sněgovaja Paď. Uvedl přitom, že dodavatelem nových vozidel by mohly být běloruské závody, přičemž nákup trolejbusů by byl řešen prostřednictvím leasingu. Ostatně loni byla v Bělorusku přítomna delegace Přímořského kraje a „pekla“ tam mimo jiné kontrakty na nové trolejbusy pro Chabarovsk, kde se podobně rozkládající se trolejbusový provoz podařilo letos konečně zachránit právě nákupem nových parciálních vozidel. Už loni v Bělorusku byla přitom možnost pořízení nových trolejbusů pro Vladivostok nadnesena. Letos v květnu Šestakov uvedl, že by parciální trolejbusy mohly jezdit i do zastávky Zarja. Tam už kdysi, na rozdíl od Sněgovoj Padi, trolejbusy jezdily. 

Tento týden pak vyšla zpráva, že Přímořský kraj získá ze zvláštních erárních úvěrů 7,5 mld. rublů na různé investice a z tohoto objemu připadnou na Vladivostok 4,2 mld. RUB (nyní asi 970 mil. Kč). Mezi danými investicemi bude figurovat i nákup trolejbusů. Kolik vozidel bude pořízeno, se ovšem nikde nedočteme. Úvěr bude každopádně daný kraj splácet 15 let, s ročním úrokem ve výši 3 %. Kromě zamýšleného nákupu bateriových trolejbusů radnice slibuje i stavbu lehkého metra. Další rozšiřování elektrobusů není momentálně na pořadu dne a stávající dva vozy budou ponechány na lince č. 90, kde jezdí už od svého počátku. 

Podobné články