Dne 30. 5. 2025 se po dlouhých 17 letech trolejbusy znovu objevily na okraji centra Vladivostoku. Mohlo za to vzkříšení trolejbusy linky č. 4, která od onoho dne jezdí v trase Admirala Smirnova – Funikuljor. Zatímco v minulosti jezdila linka č. 4 výhradně pod dráty, nyní si musejí trolejbusy na větší části trasy ve směru do centra vypomáhat bateriemi, protože troleje byly na hlavní přístupové magistrále do centra odstraněny na konci první dekády tohoto století. Současná, zhruba 11 km dlouhá trasa trolejbusů je navíc v severní části města oproti minulosti pozměněná, protože jejich nynější severní konečná (Admirala Smirnova) je jiná než v minulosti a trolejbusy se k ní musí dostat rovněž s pomocí baterií. Ve směru do centra jedou trolejbusy pod dráty 4,6 km a opačným směrem 4,3 km (viz plánek).

Trolejbus na ulici Admirala Smirnova v létě tohoto roku. Počasí, jaké je na snímku, je pro Vladivostok typické. (foto: Aleskandr G.)
Zavedení nové trolejbusové linky je velmi dobrou zprávou. Trolejbusová doprava ve Vladivostoku, jak jsme opakovaně reportovali, byla minimálně celou minulou dekádu ohrožena zavřením, ostatně z její dříve relativně velké sítě zbyla jen jedna trať na severu města s jednou odbočkou. Nové vedení Vladivostoku nicméně nechalo vysoutěžit před dvěma léty 16 trolejbusů typu VMZ-5298.01 “Avangard” a díky dosaženým úsporám a zvláštnímu úvěrovému fondu se loni přikoupila ještě další 4 vozidla téhož typu, takže je nyní místní park tvořen celkem 20 těmito vozidly, plus dvěma staršími téhož typu, které slouží jako rezerva (jedno z nich možná skončí jako muzejní, byť je jen dekádu staré). Všechny nové trolejbusy mají prodloužený autonomní chod na vzdálenost až 40 km, poslední čtyři dokonce na vzdálenost až 100 km (tyto čtyři mají nejen silnější baterie, ale také menší inovace v interiéru).

Dne 15. 5. 2025 se jeden z Avangardů projel na vladivostocké letiště. (foto: Aleksandr G.)
Provoz je na vzkříšené lince č. 4 zatím řešen tak, že trolejbusy jezdí v prokladu s autobusovou linku č. 99, jež pokračuje za stanicí lanové dráhy dále do centra města. Na linku č. 4 jsou totiž zatím nasazeny jen tři vozy, očekává se však zvýšení výpravy vozidel v budoucnu, ne však až prodloužení do centra. Pracovníci místního dopravního podniku sice navrhli prodloužit troleje alespoň o 2,5 km jižním směrem (po hlavní magistrále) do zastávky „Prospekt 100-letija Vladivostoka“, zatím ale nejsou zprávy o tom, že bude jejich prosba vyslyšena (viz plánek). Gubernátor Vladivostoku při letošním květnovém 60letém výročí trolejbusů nicméně uvedl, že by na severní konečné Admirala Smirnova měla být pro trolejbusy vybudována alespoň nabíjecí stanice.
Zatím není vypravováno do provozu všech 20 vozidel, protože hlavní překážkou většího nasazení trolejbusů je nyní nedostatek řidičů. V minulosti totiž musel podnik propouštět a noví lidé nabíráni nebyli. Momentálně je v kurzu na řidiče trolejbusů 15 lidí, kteří by se v případě jeho úspěšného dokončení a složení předepsané zkoušky mohli na trati objevit už v srpnu. Výhledově se zvažuje ještě pořízení dalších trolejbusů.
Dále se plánuje prodloužení trolejbusů do 20 km vzdálené lokality Lesnaja Zaimka, kde se nachází velká výletní restaurace. Tam i zpět bude muset trolejbus jet na baterie, což je bez trolejí celkem 40 km. Nicméně čtyři trolejbusy s prodlouženým dojezdem na vzdálenost až 100 km tuto trasu zvládnou hravě, ostatně stojí za zmínku, že v rámci zkoušení nových trolejbusů se zástupci výrobce (Trans-Alfa) s pracovníky místní vozovny a některými zástupci města vydali v polovině května s jedním trolejbusem až na mezinárodní letiště, což je ovšem z vozovny tam a zpět vzdálenost 87 km, přičemž se jelo plně na baterie, a trolejbus tuto dlouhou cestu zvládl.
Chabarovsk také rozšířil provoz trolejbusů
V dalším z nemnohých trolejbusových provozů na Dálném východě, Chabarovsku, byl také nedávno zachráněn trolejbusový provoz a i on se nyní rozšiřuje. Po dodání 17 vozidel v letech 2022 a 2023 došlo loni dalších 17 trolejbusů, tentokrát nového typu Volgabus-5270T „Peresvet“ od Volgabusu. Tento typ se nedávno uchytil i v Iževsku (19 ks v roce 2024) a Stavropolu (45 ks v roce 2025). Mezi léty 2023 a 2025 došlo v Chabarovsku k zavedení 4 trolejbusových linek (+ 1 sezónní), naposledy 16. července 2025, když vznikla trolejbusová linka č. 9 coby náhrada předchozí autobusové linky č. 58. Všechny tyto trolejbusové linky potřebují ke svému fungování jízdu na baterie, protože i v Chabarovsku v minulosti pokrátili troleje na naprosté minimum.

Trolejbus Peresvet v Chabarovsku. (foto: habinfo.ru)
Poděkování: Aleksandr G.