Menu

Varšava předá do Kyjeva 60 vagónů metra řady 81

Celkem bylo z SSSR a Ruské federace dodáno do Varšavy během let 1989 až 2009 dvaadvacet šestivozovových souprav. (zdroj: Wikipedia.pl; foto: Janusz Jakubowski)
Celkem bylo z SSSR a Ruské federace dodáno do Varšavy během let 1989 až 2009 dvaadvacet šestivozovových souprav. (zdroj: Wikipedia.pl; foto: Janusz Jakubowski)
Stáhnout PDF
Metro
12. 01. 2023 11:01
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Část nejstarších sovětských a ruských jednotek metra se má z varšavského podzemí přesunout do ukrajinského hlavního města. V rámci návštěvy primátorů Prahy, Varšavy, Budapešti a Bratislavy v Kyjevě došlo k podpisu dohody mezi hlavami ukrajinské a polské metropole, která předpokládá, že by mělo dojít k darování 60 vozů metra do válkou zmítané země.

S jednotkami sovětské provenience byl provoz metra ve Varšavě v roce 1995 zahajován, dodávky vozů ale s ohledem na původně plánované termíny zprovoznění metra začaly se značným předstihem, když první soupravy byly doručeny do země piastovské orlice již v roce 1989. Původně byly vlaky tvořeny jen třemi vozy, Varšava nicméně postupně v letech 1994 až 2009 dokoupila další vozy, čímž bylo možné prodloužit soupravy nejprve na čtyřvozového a později až na šestivozové (a navýšit jejich celkový celkový počet).

Ve Varšavě se pro jednotky používá všeobecně pojmenování „ruské vlaky“, anebo „série 81“, a to podle sovětské číselné nomenklatury pro výrobky (81 bylo číslo značící obecně vozy metra). Fakticky jde o několik podtypů, nejstarší jsou ještě reprezentanty verzí 81-717 a 81-714, novější jsou vedeny jako typy 81-572 a 81-573. Obě verze se ale liší jen v drobných detailech a jsou vzájemně kompatibilní. Hlavní rozdíl spočíval u vozů z 90. let v lokalizaci výroby (vozy z roku 1989 vyrobil Metrovagonmaš v Mytišči, odtud číslo 7, novější už Vagonmaš v Petrohradě, který měl přiřazenou číslici 5, vozy dokoupené pro prodloužení ale byly opět z Mytišči, a přitom mají v typu rovněž číslici 5). U vlaků z let 2008 a 2009 byla provedena i některá dílčí technická vylepšení a použit byl i nový design čel, což mělo vozům propůjčit modernější vzhled.

Celkem bylo do metropole na Visle dodáno 22 vlaků původem z SSSR a Ruské federace, z toho 7 v novější verzi. Dohromady se tedy jednalo o 132 vozů, z toho 90 ve starší verzi. Z těchto 90 vozů by mělo nyní 60 zamířit do Kyjeva, což představuje 10 souprav. V Kyjevě (který provozuje pětivozové vlaky) by měly některé jednotky a vozy posloužit nejspíše pouze jako zdroj náhradních dílů, lze tak alespoň usuzovat z vyjádření primátora Varšavy Rafała Trzaskowského. Je ale pochopitelně otázkou, zda nelze jako náhradní díl počítat například celou vozovou skříň (tj. přistoupit k opravám starších kyjevských vozů výměnným způsobem).

Diskuze mezi Varšavou a Kyjevem ohledně možného darování nejstarších vagónů metra měly být vedeny už od října loňského roku. Vyřazení starých souprav umožňuje nákup nových vlaků z produkce Škody Group, která má dodat 37 souprav, přičemž v současné době je v provozu 6 „Varsovií“ (a sedmá se zde již fyzicky nachází). Doplňme, že plán vyřazení nejstarších sovětských vozů metra byl oznámen již v roce 2016. Technika z doby Gorbačovovy vlády se ale v tunelech pod městem s mořskou pannou ve znaku udržela díky táhnoucímu se tendru a opoždění dodávek o poznání déle.

Podobné články