Menu

Varšava má již 100 elektrobusů

Elektrobus Solaris Urbino 18 electric pro Varšavu. (foto: Solaris Bus & Coach)
Elektrobus Solaris Urbino 18 electric pro Varšavu. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
07. 11. 2020 19:27
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Městský autobusový dopravce MZA (Miejskie Zakłady Autobusowe) ve Varšavě uvedl do provozu již svůj stý elektrobus. Ten je součástí velkého kontraktu na celkem 130 článkových elektrobusů Urbino 18 electric, které si v loňském roce město objednalo u Solarisu.

Varšava své první zkušenosti s elektrobusy (pomineme-li tedy dříve existující provozy trolejbusů) získala v roce 2012, kdy si postupně otestovala vozidla značek Solaris, Ursus Bus a BYD. První vozy si město zakoupilo o tři roky později (2015), a to v počtu deseti kusů. Jednalo se konkrétně o vozy Urbino 12 electric, kterých si později dokoupilo ještě 21. Mimoto si polská metropole objednala a v roce 2018 zařadila ještě deset elektrobusů výrobce Ursus Bus (typ City Smile 12 LFE), z nichž však jeden v listopadu 2018 shořel, takže počet klesl na 9 a celková flotila elektrobusů čítala nově už jen 30 vozů.

V roce 2019 si pak Varšava objednala hned 130 elektrobusů, které má do města dodat Solaris. Do počátku listopadu 2020 jich stihlo město převzít už 70, takže počet elektrobusů v polském hlavním městě se zaokrouhlil na rovnou stovku. Zbylých 60 vozů do završení celého kontraktu má dojít ještě do konce listopadu, čímž se z Varšavy stane jeden z největších provozovatelů elektrobusů v Evropě. V tomto žebříčku drží prvenství s cca 300 vozidly prozatím Moskva, za níž s menším odstupem následuje Londýn. Přes sto elektrobusů provozuje či má alespoň objednáno i několik dalších evropských měst.

Nákup obřích flotil elektrobusů je v podstatě všude propojen s obrovskými dotacemi a Varšava v tomto směru není výjimkou. Kromě nákupu vozidel, jež vycházejí zhruba tří- až čtyřnásobně dráž než klasické autobusy, je nutné vynaložit nemalé investice také do nabíjecí infrastruktury. Varšava kupříkladu již dnes disponuje více než 150 nabíječkami pro pomalé (noční) nabíjení (Overnight Charging). Mimoto má již i několik rychlonabíječek pro nabíjení elektrobusů během stání na konečných (s výkonem až 400 kW). V provozu jsou prozatím tři, další jsou již dokončené a čekají na kolaudaci a v blízké budoucnosti má vzniknout ještě devět rychlonabíječek nových. Náklady na zřízení takové nabíjení infrastruktury jsou rozhodně nezanedbatelné, neboť každá taková rychlonabíječka v podstatě představuje jednu měnírnu elektrického proudu. 

Podobné články