Menu

V Temešváru vyjela do provozu první tramvaj od Bozankaye

Z červnového provozu. (foto: Zyraxes 1)
Z červnového provozu. (foto: Zyraxes 1)
Stáhnout PDF
Tramvaje
05. 07. 2022 21:33
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Rumunský Temešvár (Timișoara) zařadil do provozu první z 21 objednaných tramvají od tureckého výrobce Bozankaya. Producent ze země půlměsíce vyhrál výběrového řízení na dodání až 40 nových tramvají o délce cca 32 m v červenci 2019, když porazil polskou Pesu. Původní kontrakt počítal s dodáním 16 vozů, dopravce však vzápětí využil opci na dodání dalších 5 vozidel.

První tramvaj byla dodaná do Temešváru již 24. 6. 2021, další vozy následovaly postupně od prosince 2021 a v současné době je ve městě již devět vozů. Před zařazením do provozu bylo nutné realizovat s tramvají rozsáhlý program zkušebních jízd a upravit infrastrukturu. Poslední dodatečnou investicí bylo nedávní pořízení sloupových zvedáků pro údržbu tramvají.

Zprovoznění tramvají zkomplikovala mimořádná událost z 30. 3. 2022, kdy došlo na jednom z nově dodaných vozů k požáru. Dotčený vůz (ev. č. 1005) nebyl v té době ještě předaný zákazníkovi, který ale pochopitelně požadoval důsledné vyšetření incidentu, čehož se chopil tým německých expertů z TÜV Thüringen. Ti již na konci dubna předložili výslednou zprávu, z níž vyplynulo, že došlo k zahoření bateriové skříně na střeše vozidla, a to v důsledku pochybení pracovníka výrobce během vykonávání zkoušek předcházejících předání vozidla, nešlo tedy o konstrukční vadu Bozankaye.

Dne 4. 6. 2022 bylo možné první z tramvají nasadit do provozu s cestujícími na linku č. 1. Vzhledem k tomu, že v Temešváru jsou provozovány dlouhodobě pouze ojeté tramvaje původem z Německa, jsou nyní dodané vozy turecké provenience první nově vyrobené tramvaje po více než 30 letech.

Turecká tramvaj v Temešváru. (foto: Primăria Municipiului Timișoara)

Doplňme, že dodání zbylých 12 tramvají by mělo proběhnout do října 2023. Každý z vozů vychází na 1,5 mil. lei, tedy přibližně 57,5 mil. Kč. Vozidla jsou řešena jako pětičlánková, jednosměrná, o délce 30 m s obsaditelností 48 míst k sezení a max. 152 stojících. Maximální rychlost je omezena na 70 km/h. Vozidla jsou vybavena bateriemi pro jízdu mimo trolejové vedení, přičemž maximální dojezd mimo trolej má činit až 60 km, dosud ale nebylo prezentováno, za jakých podmínek uvedený údaj vlastně platí.  

Podobné články