Menu

V Ostravě vyjede poprvé s cestujícími tramvaj Škoda 39T

Tramvaj Škoda 39T na Vratimovské ulici během noční zkušební jízdy dne 16. 10. 2021. (foto: Bc. Petr Bystroň)
Tramvaj Škoda 39T na Vratimovské ulici během noční zkušební jízdy dne 16. 10. 2021. (foto: Bc. Petr Bystroň)
Stáhnout PDF
Tramvaje
27. 11. 2021 18:17
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V pondělí dne 29. 11. 2021 vyrazí poprvé na linku s cestujícími tramvaj Škoda 39T, která absolvuje zkušební provoz v Ostravě. První pasažéři se mohou svézt spojem linky číslo 4 s odjezdem v 10:16 ze zastávky Martinov. Právě na vybraném kurzu linky číslo 4 by měl následně zkušební provoz s cestujícími probíhat primárně, a to kvůli vysokému kilometrickému náběhu. Ostatně stejným způsobem probíhal dříve zkušební provoz tramvaje Stadler Tango NF2 Ostrava.

První vůz Škoda 39T ev. č. 1751 byl představen slavnostně veřejnosti dne 7. 10. 2021 v areálu ústředních dílen DP Ostrava. Následně probíhala školení zaměstnanců DP a do ulic města vyrazil vůz v tichosti poprvé v noci z 13. na 14. 10. 2021, kdy projel celou síť s cílem ověřit případná kolizní místa. Poté byl již zahájen zkušební provoz bez cestujících, kdy tramvaj v podstatě nepřetržitě jezdila po ulicích města nejprve bez zátěže (10 000 km) a poté se zátěží (dalších 10 000 km), přičemž potřebná meta 20 000 km byla pokořena v úterý dne 23. 11. 2021. O tři dny později nabyla účinnosti smlouva mezi DPO a Škodou Transportation o zkušebním provozu s cestujícími, který bude zajištěn bezplatně. Ze smlouvy vyplývá, že v rámci zkoušek mohou být nasazeny vozy ev. č. 1751 (výr. č. 10608) a 1753 (výr. č. 10610). Prozatím má však vozit pasažéry jen jeden vůz. Smlouva je uzavřena na dobu určitou do 31. 3. 2022, tramvaje by měly patřičnou porci kilometrů najet bez obtíží před tímto datem.

První vůz nadále zůstává v majetku výrobce, teprve po dokončení zkoušek a získání průkazu způsobilosti (schválení typu) bude možné tramvaj převzít ze strany ostravského DP (resp. obě tramvaje a všechny další vyrobené). Původně přitom měl být první vůz předaný již v září loňského roku, celý projekt ale nabral výrazné zpoždění, zejména v souvislosti s vývojem nového typu podvozků. Ostrava se tak nových tramvají dočkala až tři roky po podpisu smlouvy. Projekt nejdelší české dvoučlánkové tramvaje (její délka činí 26,5 m) je kritizován pro vysokou pořizovací cenu vozidel (48,95 mil. Kč bez DPH). Ta sice vzešla z elektronické aukce, té se ale účastnila Škoda Transportation po vyloučení všech dalších potenciálních zájemců o dodávku vozidel samotná.

Základní kontrakt počítal s dodáním 30 vozidel, dalších 10 si Ostrava mohla pořídit v rámci opce. Z té byla prozatím využita možnost nákupu jen 5 tramvají, zbylých 5 si může DPO objednat nejpozději do 30. 11. 2021. Dokončení nákupu tramvají Škoda ForCity Smart (Škoda 39T) má umožnit vyřadit z provozu všechny tramvaje T6A5 a většinu vozů T3 (všech modifikací; nadále mají zůstat jen vybrané vozy T3R.P určené primárně pro noční linky, tj. 20–21 ks).  

 

Podobné články