Menu

V Oslu pokračuje přejímka nových tramvají od CAFu

Stáhnout PDF
Tramvaje
10. 12. 2022 17:04
Vít Hinčica
1 minuta čtení

V ulicích hlavního města Norska začaly 31. ledna tohoto roku jezdit s cestujícími nové tramvaje Urbos 100 z produkce španělského CAFu. Po dobu části prvního pololetí tohoto roku byl provoz s pasažéry veden jako zkušební. Momentálně je už ve městě 12 tramvají z 87 objednaných. První dvě tramvaje přišly do Osla v září 2020, se zhruba dvouměsíčním zpožděním, a byly podrobeny během zimy 2020/2021 sérii zkoušek, které byly podmínkou pro spuštění sériové produkce. 

Na snímku z 9. 12. 2022 vidíme tramvaj Urbos 100 blízko zastávky Storo.

Dne 8. 12. 2022 vidíme tramvaje SL95 a SL18 na konečné Rikshospitalet.

Tramvaje od CAFu mají značně zakulacená čela, čímž se vymykají nejen místním standardům, ale i většině nových tramvají, jež jsou vidění v ulicích jiných měst světa. Smyslem tohoto designu bylo dle místních činovníků snížit tragické následky, které by mohly nastat při kolizi s lidmi. Tramvaje jsou oproti starým oselským vozidlům o něco delší, a tak se kvůli nim už musely nebo ještě budou muset prodlužovat některé zastávky. Tam, kde jsou nástupiště krátká, nemohou moci cestující vystupovat všemi dveřmi.

Urbos 100 v centru Osla.

Kromě toho jsou španělské vozy typu SL18 (číslo vychází podle roku objednávky) i o něco širší, kvůli čemuž bylo nutné ořezávat či likvidovat některé keře a stromy a taktéž přesouvat vybraná dopravní značení. Příchodem 87 Urbosů dojde nejen k početnímu navýšení místního vozového parku, ale také k navýšení celkové nabízené kapacity, pokud tedy budeme porovnávat jednotlivá vozidla mezi sebou. Pětičlánkové tramvaje jsou totiž delší nejen oproti cca 22 m dlouhým jednosměrným zástupcům řady SL79, ale i oproti cca 33 m dlouhým obousměrným zástupcům novější řady SL95: CAF udává u Urbosů pro Oslo délku 34,166 m. Oproti řadě SL95 však není rozdíl v nabízené kapacitě nakonec nijak výrazný: 220 míst vůči 212 místům. 

Vjezd do vozovny u zastávky Grefsen stasjon.

Ačkoli tramvaje od CAFu působí přívětivě, pro sezení nejsou v místech „čtyřek“ kvůli malému místu na nohy pohodlné, protože cestující sedící naproti sobě musí dávat velký pozor na to, aby se navzájem nedotýkali svými nohami. Momentálně jsou tramvaje SL18 nasazovány na linky 17 a 18, kde jsou potřeba obousměrné vozy kvůli absenci smyčky na jedné z konečných, Rikshospitalet. 

Kvůli kopcovitému terénu a náročným klimatickým podmínkám jsou tramvaje od CAFu vybaveny vylepšenými pískovači. Na snímku vidíme trať do Ljabru. Po ní se tramvaje od CAFu proháněly na počátku tohoto roku, kdy se rozjela série denních zkoušek, do té doby byly Urbosy 100 k vidění ve městě téměř výhradně v noci.

 

Podobné články