Chorvatský Osijek se dočkal zařazení prvních nových tramvají z produkce Končaru (a tím i svých prvních nízkopodlažních tramvají), které by měly postupně nahradit modernizované vozy T3PV.O, které byly dodány v letech 2006–2007 v počtu 17 kusů. Část těchto vozidel s vozovou skříní s designem od akademického sochaře Františka Pelikána již byla nabídnuta k odprodeji.
Připomeňme, že Osijek si objednal v září 2023 celkem deset vozů s možností využití opce na dalších až 20 tramvají, z nichž první byla dodána počátkem března a slavnostně prezentovaná dne 7. 3. 2025. Výroba vozů probíhá souběžně s dodávkou stejně dlouhých vozů pro Záhřeb, tramvaje ovšem nejsou identické, neboť záhřebské vozy jsou oproti těm z Osijeku užší, což je zřetelné především při pohledu do interiéru, kde mají tramvaje pro Osijek uspořádání 2+2 v oblasti nad podvozky, zatímco u nové generace záhřebských vozů jsou použity po obou stranách pouze sedačky „1,5“.
Po dodání prvního vozu ev. č. 2501 následoval záhy druhý (ev. č. 2502). Po absolvování zkušebních jízd probíhala školení, kterými prošla do konce dubna většina ze zhruba 70 řidičů. Dne 30. 4. 2025 tak bylo možné po deváté hodině poprvé svézt i cestující, a to na trase linky číslo 1. Ta standardně spojuje konečné Zelene Polje a Višnjevac, avšak z důvodu celkové rekonstrukce tramvajové sítě je v současné době zkrácen provoz jen na úseku Zelene Polje – Trg Ante Starčevića II, tj. po centrální náměstí, kde se tramvaje linky číslo 1 otáčení couváním přes kolejový trojúhelník. Původně přitom měla být v rámci celkové opravy otevřena trať až po nácestnou smyčku u zastávky Strossmayerova 135, jenomže několik stovek metrů od náměstí ke smyčce se stále nepodařilo dokončit (chybí zde pořád i trolejové vedení), a tak byl 12. 12. 2024 (s několikaměsíčním zpožděním oproti původnímu plánu) zprovozněn alespoň výše zmíněný úsek do centra, což umožnilo současně vrátit tramvaje i na linku číslo 2, která je provozována v celé své délce.
Samotná rekonstrukce tramvajové tratě linky číslo 1, jež je spojena i s výměnou technologie měníren a výstavbou jedné nové měnírny, sice zajistí další budoucnost malého tramvajového provozu, na druhé straně je v některých ohledech diskutabilní, když se trať částečně přesouvá ze samostatného tělesa do silničního pruhu, případně se na úkor vyhrazeného tělesa silnice rozšiřuje. Tramvaje tedy budou nově postávat ve sdíleném pruhu s ostatním účastníky silničního provozu, což je v roce 2025 poněkud obtížně pochopitelná strategie preference veřejné dopravy. Zajímavé je, že opuštěné těleso bylo dosud upraveno pouze provizorně, takže je možné pozorovat vedle sebe novou trať a zbytky původních kolejí, aniž by například došlo k opravě a rozšíření chodníků, cyklostezek či parkovacích míst. I v tomto ohledu je proto celý záměr obtížně uchopitelný.

Denní výprava tramvají je snížená kvůli stále přetrvávající rekonstrukci tramvajové linky č. 1. Tramvaje této linky jsou proto ukončeny na centrálním náměstí, kde se otáčejí couváním před trojúhelník. (foto: Vojtěch Povolný)
Návazná část tratě od smyčky za zastávkou Strossmayerova 135 až po konečnou Višnjevac je momentálně nesjízdná, neboť na většině trasy už bylo sneseno trolejové vedení (vyjma koncové části zprovozněné v roce 2016) a na počátku předmětného úseku jsou přímo v kolejišti „zabodnuty“ nové trakční stožáry. Jinak se zde ovšem – ačkoli je zde provoz zastaven už od července 2023 – dosud ani nekoplo, takže znovuobnovení provozu je v nedohlednu.
Vraťme se však k tramvajím od Končaru. Po prvním voze byl od 9. 5. 2025 nasazen do provozu také druhý, třetí tramvaj by měla být dodána v průběhu května, načež se očekává její rychle zařazení do provozu. Všech deset vozů by mělo být doručeno na Osijeku do konce září letošního roku. Vozy Končar TMK 2500 jsou oproti dosud provozovaným tramvajím T3PV.O o zhruba 6 metrů delší a nabízejí 44 míst k sezení (+ řidič) a 90 k stání. Cestující jistě oproti výklopným oknům modernizovaných „té trojek“ ocení klimatizaci salónu cestujících. Řidiči si musejí nově zvykat na náhradu zpětných zrcátek v podobě kamer, z čehož nepanuje plošné nadšení.
Město již uvedlo, že se mu podařilo zajistit financování na dalších 10 tramvají, nicméně k objednávce prozatím nedošlo. Lze předpokládat, že Osijek zkoordinuje jejich pořízení s očekávanou skutečnou potřebou, tj. s termínem dokončení rekonstrukce zbylé části trasy směrem ke konečné Višnjevac, kdy bude zapotřebí plná vypravenost. 20 tramvají i s rezervou zvládne bez obtíží nahradit všechny vozy T3PV.O, takže tramvajová doprava v Osijeku bude 100% nízkopodlažní. Případné dokoupení dalších deseti vozů (do celkového počtu 30 ks) je vázáno na plánované novostavby tratí, což by vedlo k dalšímu navýšení vypravenosti. Realizace těchto záměrů ale nemá příliš jasné kontury.