Menu

V Moskvě vyjel do provozu první článkový elektrobus

Elektrobus Kamaz-6292 začal zkoušky v Moskvě od 6. 1. 2022 na lince T34. (zdroj: Wikipedia.org)
Elektrobus Kamaz-6292 začal zkoušky v Moskvě od 6. 1. 2022 na lince T34. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Autobusy
16. 01. 2022 20:15
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Moskva začala s testováním prvního článkového elektrobusu z produkce Kamazu. Vůz typového označení Kamaz-6292 byl vyroben již v roce 2020, do flotily Mosgotransu byl však zařazen až 6. 1. 2022, s mírným zpožděním oproti původnímu plánu, který předpokládal zahájení zkoušek již na přelomu podzimu a zimy loňského roku.

Provoz elektrobusu, jenž má být na rozdíl od dříve dodávaných 12m vozů skutečně celoelektrický (tedy včetně napájení klimatizace a topení), je prozatím vnímán jako zkušební. Moskva se však netají tím, že by ráda po tisícovce elektrobusů standardní délky nakoupila už i početnější flotilu článkových vozů, přičemž nemá smysl pochybovat o tom, že právě Kamaz bude v případném tendru žhavým kandidátem na vítěze. V letošním roce Moskva očekává, že by mohla pořídit až 600 elektrobusů (12m i 18m), které postupně mají z ulic vytlačovat dieselové autobusy. Původně přitom elektrobusy posloužily primárně jako náhrada trolejbusů, které Moskva – až na jednu muzejní linku – zcela zrušila (nedávno publikovaná zpráva ruské asociace podniků městské dopravy přitom uvedla, že náklady na provoz elektrobusů jsou o minimálně 30 % vyšší než na provoz trolejbusů, takže přechod na elektrobusy se Moskvě poněkud nevyplatil). 

Kloubový elektrobus Kamaz-6292 v barvách Moskvy obdržel ev. č. 411100 a do ruské metropole se přesunul z města Naberežnyje Čelny v Tatarstánu, kde byl testován od září 2021 (pod ev. č. 6292-1026). V Moskvě je autobus momentálně nasazován na lince T34. Dojezd na jedno nabití má činit údajně až 90 km, čas potřebný k nabíjení na konečné činí 20 minut (do kapacity 80 %). Elektrobus má být vybaven lithium-titanátovými (LTO) bateriemi o kapacitě elektrické energie 80 kWh, což poněkud zpochybňuje údaj o max. dojezdu (udaná hodnota 90 km by byl možná jen za extrémně příznivých podmínek a do naprostého vyčerpání kapacity baterie).

Elektrobus pojme až 135 osob (z toho 48 sedídích). Pohon zajišťuje dvojice asynchronních motorů integrovaných do zadní nápravy (z produkce ZF), maximální rychlost činí 70 km/h.

Podobné články