Menu

V Moldavsku chtějí zahájit výrobu trolejbusů

Trolejbus běloruského Belkommunmaše z roku 2016 vykazovaný jako typ RTEC 62321M2 s elektrickou výzbrojí od InformBusiness v Kišiněvě. (foto: Libor Hinčica)
Trolejbus běloruského Belkommunmaše z roku 2016 vykazovaný jako typ RTEC 62321M2 s elektrickou výzbrojí od InformBusiness v Kišiněvě. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
05. 05. 2025 19:12
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Moldavská firma InformBusiness by chtěla vstoupit do segmentu výroby trolejbusů pro moldavské zákazníky, což (pomineme-li provozy v Podněstří) představuje potenciál dodávek pro města Kišiněv a Bălți. O záměru informovala v dubnu široce moldavská média, jmenovaná společnost ovšem ohlašovala vstup do výroby trolejbusů a elektrobusů opakovaně již v letech 2024 i 2023.

Společnost InformBusiness byla založena v roce 2002 a její hlavní činnost spočívala ve vývoji elektrických výzbrojí pro tramvaje a trolejbusy, které se jí dařilo dodávat především výrobcům ze zemí bývalého Sovětského svazu (kam ostatně spadá i Moldavsko samotné). Velmi úzce byla firma provázána především s běloruskými dodavateli. Když metropole Kišiněv začala investovat po roce 2010 mohutně do obnovy své trolejbusové flotily, došlo k dohodě, kdy dodávky vozů po roce 2012 formálně zaštiťovat městský dopravce RTEC a společnost InformBusiness na projektech participovala dodávkami svých elektrických výzbrojí. Samotné karoserie ovšem pocházely z Běloruska, konkrétně z produkce Belkommunmaše. V letech 2012 až 2022 takto pro Kišiněv vzniklo 231 trolejbusů ve třech různých provedeních, a to včetně vozů parciálních s trakčními bateriemi.

Po útoku Ruské federace na Ukrajinu se ale Bělorusko, které poskytlo ruské armádě nástupní prostor pro její (naštěstí) zpackanou ofenzivu, ocitlo společně se svým „větším kamarádem“ na sankčních seznamech. Moldavsko, které se snaží dlouhodobě (ne)opatrně našlapávat mezi svým příklonem k západní Evropě a tradičními vazbami ve východních státech, se coby nečlen Evropské unie nemuselo k sankcím připojovat, přesto tak v mnoho oblastech učinilo. V jiných segmentech se pak k sankcím sice oficiálně nepřidalo, ale obchodní činnosti přesto utlumilo. To platí i pro dodávky trolejbusů.

Trolejbusy Dnipro T203 ve vozovně v Bălți čekají na zařazení do provozu. Vozidla ovšem pocházejí z Běloruska, konkrétně od MAZu. (foto: Libor Hinčica)

Kišiněv je dnes trolejbusovým rájem, nicméně nelze zapomínat na to, že atraktivita trolejbusů je zde dána i jejich nízkou pořizovací cenou (i parciální trolejbus se zde dal ještě před pár lety pořídit v ceně pod 5 mil. Kč). Vedení města si po přerušení běloruské obchodní stezky v rámci obnovy vozového parku vypomohlo v posledních letech několikrát nákupem ojetin, stále však pokukuje po nových levných trolejbusech, které nejsou schopni hráči dodávající do EU nabídnout. Tomuto požadavku by se měla nyní pokusit vyjít vstříc firma InformBusiness.

Ta se v roce 2023 pochlubila prvním elektrobusem moldavské výroby přihlášeným jakožto vlastním produktem a zaštítila dodávku trolejbusů pro druhý moldavský trolejbusový provoz v Bălți. Oficiálně jsou zdejší trolejbusy vykazovány jako model Dnipro T203 vyrobený na Ukrajině, ve skutečnosti jsou ale používány karoserie běloruského MAZu, přičemž dodávky probíhaly i po vypuknutí ostré fáze ukrajinské války (a běží stále; po únoru 2022 bylo zakoupeno už 23 vozů). Také onen zmíněný první moldavský elektrobus byl postaven na běloruském základě od MAZu.

Ze strany společnosti InformBusiness bylo opakovaně oznámeno, že hodlá vybudovat nový výrobní závod v obci Trușeni nedaleko Kišiněva, kde chce zahájit výrobu trolejbusů pro domácí trh. Podnik by měl mít velikost 20 000 m2, vyjít na přibližně 5 mil. € (zhruba 125 mil. Kč) a nabídnout v případě využití plné kapacity až 100 nových pracovních míst. Tempo výroby by pak mohlo činit až 15 vozů měsíčně. Tyto vzdušné zámky byly již několikrát prezentovány novinářům, a to včetně termínů, kdy by měl být závod uveden do provozu, prozatím k tomu ale nedošlo, neboť by ani nebylo možné vozy někomu předat, protože firma nemá žádnou objednávku a spoléhá pouze na domácí (moldavský) trh. Zdá se, že pokud by došlo skutečně k naplnění uvedeného záměru, bude InformBusiness patrně pokračovat v dříve načaté strategii opatřování běloruských karoserií, které by pak byly vykazovány coby moldavský produkt, což by ohladilo hrany odporu části obyvatel proti podpoře průmyslu země, jež se tak ochotně zapojila do ukrajinského neštěstí.   

Podobné články