Menu

V Malajsii má vzniknout do roku 2025 trolejbusový provoz

Trolejbusy Yutong už zahraničí dobyly, a tak není vyloučeno, že by mohly zamířit i do Malajsie. (foto: Hana Isuzu/https://www.flickr.com/photos/vn770/)
Trolejbusy Yutong už zahraničí dobyly, a tak není vyloučeno, že by mohly zamířit i do Malajsie. (foto: Hana Isuzu/https://www.flickr.com/photos/vn770/)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
12. 09. 2020 18:14
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Malajské město Kuching se zhruba půl milionem obyvatel plánuje zavést trolejbusovou dopravu. Oznámil to už v srpnu 2019 předseda vlády státu Sarawak, Abang Abdul Rahman Johari bin Al-Marhum Tun Abang Haji Openg. Dne 1. září 2020 bylo na slavnostní ceremonii pořádané při příležitosti podepsání dohody o uceleném nemovitostním rozvojovém plánu mezi Ekonomickou rozvojovou agenturou Sarawaku a čínským podnikem Urban Development Holdings Co., Ltd. (spadat má pod čínskou korporaci CITIC), řečeno, že budou trolejbusy opravdu zřízeny. Očekávaná hodnota nemovitostního projektu má být v přepočtu něco málo přes 30 mld. Kč, kolik z toho připadne na trolejbusy, ale sděleno nebylo. 

Město Kuching leží přesně v místě, kde se vyobrazuje název státu. (foto: Google Maps)

Malajsie je coby federativní konstituční monarchie složena ze 13 spolkových států a 3 spolkových teritorií. Devět ze států jsou monarchiemi, avšak čtyři jsou republiky, přičemž Sarawak, ležící na ostrově Borneo, je jednou z těchto republik. Trolejbusový systém byl navrhnut jako alternativa k dříve plánované tramvajové rychlodráze, a to proto, že jsou očekávané náklady na jeho realizaci třetinové. Jelikož bylo uvedeno, že nebude třeba stavět koleje, ale pouze rozšířit cesty, dá se očekávat, že bude minimálně zčásti navržen coby BRT systém. 

Zatím bylo sděleno, že by trolejbusy mohl propojit Kuching se sousedním městem Kota Samarahan, jež má asi 157 tisíc obyvatel a je vzdáleno necelých 20 km jihovýchodním směrem, a také zamířit do oblasti při místním mezinárodním letišti, jež leží jižně od centra. Už loni bylo řečeno, že by mohl být do trolejbusů zaveden vodík, čímž by tedy nemuselo být nutné celou síť trolejovat, avšak toto řešení by náklady pochopitelně prodražilo, a tak letos už o vodíku nic prohlašováno nebylo. Trolejbusy by měly být zavedeny v rámci místní „pětiletky“, jmenovitě 12. malajského plánu (platný pro léta 2021–2025). Předpokladem je otestovat trolejbusy již v letech 2023 a 2024 a zahájit komerční provoz v roce 2025. Zavedení trolejbusů má mít na starosti čínská strana. 

Dodejme, že v minulosti byly trolejbusy pouze v jediném malajském městě, a sice George Townu ležícím ve státě Penang (1924–1961). 

 

Podobné články