Menu

V Kutné Hoře testují elektrický Streetway

Autobus Iveco Streetway ELEC v Kutné Hoře. S ohledem na platnost nové verze nařízení GSR od 1. 7. 2024 se musely i Streetwaye podrobit určitému faceliftu. (foto: Štěpán Tomášek)
Autobus Iveco Streetway ELEC v Kutné Hoře. S ohledem na platnost nové verze nařízení GSR od 1. 7. 2024 se musely i Streetwaye podrobit určitému faceliftu. (foto: Štěpán Tomášek)
Stáhnout PDF
Autobusy
03. 05. 2025 18:37
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Iveco Czech Republic registrovalo v tuzemsku již v červnu loňského roku jeden elektrobus Iveco Streetway ELEC, který se však od té doby ještě neobjevil na testování u žádného z českých či slovenských provozovatelů (zprávy ovšem nemáme ani o zkouškách v některém zahraničním provoze). V únoru letošního roku byly registrovány v ČR další dva vozy téhož typu, které naopak už ke svezení pasažérů posloužily. Prvním městem v někdejším Československu, které si mohlo elektrobus zamýšlený primárně pro země východní Evropy otestovat, byla slovenská Trnava, kde byl autobus nasazen do provozu od 14. 3. 2025 do konce téhož měsíce. Následně do Trnavy zamířil i druhý z předváděcích vozů, zatímco dříve testovaný vůz se navrátil do Vysokého Mýta a po krátkém pobytu byl zapůjčen dopravci Lutan na testování do Kutné Hory.

Připomeňme, že kutnohorská MHD by měla být celá postavena na flotile elektrobusů, ale v důsledku zpoždění u výrobce (MAN Truck & Bus) byl dosud předán pouze jeden z objednaných vozů MAN Lion’s City 10 E a zbytek výkonů musí být stále zajišťován zapůjčenými staršími dieselovými vozy.

Nyní se na dobu zhruba dvou týdnů počet elektrobusů v Kutné Hoře rozšířil alespoň díky přítomnosti předváděcího elektrického Streetwaye. Ten byl do bývalého důlního města převezen z Vysokého Mýta dne 30. 4. 2025 a po doplnění odbavovacího systému v minimálním rozsahu dle standardů Pražské integrované dopravy (PID; tj. pouze jedním označovačem a pokladnou) vyrazil dne 2. 5. 2025 poprvé na městskou linku č. 801 (odpolední část pátého pořadí se začátkem směny v 11:07).   

Elektrický Streetway doplnil nabídku Iveca na jaře 2023, dva roky poté, co italský výrobce přišel na trh s dieselovou verzí. Také elektrický Streetway je vyráběn v Turecku v úzké kooperaci se společností Otokar, která Ivecu dodává částečně vybavené karoserie na bázi svého modelu KENT C, jenž měl v Turecku premiéru už v roce 2009. O deset let později se uskutečnila i prezentace prvního elektrobusu e-KENT C 12 na kongresu UITP, skutečné odhalení pro širokou veřejnost ale přišlo až o dva roky později na veletrhu IAA v Mnichově. Později Otokar vedle 12m elektrobusu zařadil do svého portfolia i delší (18,75 m) a kratší (10,9 m) variantu elektrického KENTu C.

Testovací elektrický Streetway u pozdně gotického chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře. (foto: Štěpán Tomášek)

U naftových a plynových autobusů využívá Otokar standardně motory amerického Cumminse, zatímco Streetwaye jsou vybaveny pohonným řetězcem od mateřské společnosti Iveca – FPT Industrial – v podobě motorů Cursor. Obdobně došlo k záměně dodavatelů také u elektrických verzí, tj. mezi „originálem“ e-Kent C a vozem Streetway ELEC, který je dostupný (na rozdíl od elektrického KENTu C) pouze ve 12m provedení.

Elektrobusy Iveco s obchodním jménem E-WAY vyráběné ve Francii využívají shodně elektromotory Siemens Elfa III a baterie sestavené v rámci skupiny FPT. Na turecké Streetwaye 12M ELEC byly přejaty pouze trakční baterie (zatímco Otokar standardně používá trakční baterie od společnosti Webasto), zbytek pohonu zůstal zachován, takže „pod kapotou“ se nenachází motor Siemens, ale Voith o výkonu 410 kW (se složitým typovým označením VPMA-274-320-6-R6). Od Voithu poté pochází i elektrická výzbroj (Voith VEDS HD). Baterie na bázi článků NMC mohou mít kapacitu elektrické energie 346, 416 nebo 485 kWh (oproti tomu u Otokaru e-KENT C o délce 12 m je možné mít baterie o maximální kapacitě elektrické energie 450 kWh). Nabíjení je možné pouze skrze standardizovanou přípojku CCS Combo 2.    

Všechny tři předváděcí Streetwaye 12M ELEC, jež byly zaregistrovány v České republice, jsou řešeny jako třídveřové vozy. Elektrobus provozovaný v Kutné Hoře nabízí obsaditelnost 82+1 míst, z toho 37 sedících (+řidič). Oproti dieselovému modelu je elektrobus o 13 cm delší (12 130 mm versus 12 000 mm) a o 5,5 cm vyšší (3 220 mm versus 3 165 mm). Šířka 2 550 mm je identická. Hmotnost prázdného elektrobusu činí 13 110 kg, plně obsazený může využívat limit 19,5 tun. Vůz má elektricky vyhřívané přední okno, k topení lze použít při nižších teplotách naftový agregát („bufík“), druhé a třetí dveře jsou vně předsuvné. 

První den nasazení (2. 5. 2025) bylo možné v Kutné Hoře během jízdy s vozidlem pozorovat hned několik nedostatků prezentačního kusu, až bylo s podivem, že výrobce takový vůz s vážnou tváří opravdu pro účely zkoušek předává zákazníkům k testování. Navzdory vysokým venkovním teplotám, které v pátek panovaly, nebylo například možné zapnout klimatizaci, nefunkční byly poslední dveře a řidič musel během jízdy vozidlo i opakovaně zcela restartovat. Mimořádný údiv u nového vozidla poté vzbuzovaly rozličné zvuky v interiéru.    

Podobné články