Menu

V Kasselu zahájili modernizace vlakotramvají

Deset z osmadvacítky vozů Alstom RegioCitadis je v provedení s dieselovým pohonem pro obsluhu linky RT4. V Kasselu pak jezdí na napěťové soustavě 600 V DC. (zdroj: Wikipedia.org; foto: Eastpath)
Deset z osmadvacítky vozů Alstom RegioCitadis je v provedení s dieselovým pohonem pro obsluhu linky RT4. V Kasselu pak jezdí na napěťové soustavě 600 V DC. (zdroj: Wikipedia.org; foto: Eastpath)
Stáhnout PDF
Ostatní Tramvaje
18. 10. 2025 19:45
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Od roku 2001 se řadí německý Kassel mezi sídla, v nichž je možné se svézt vedle klasických tramvají i vlakotramvajemi. Ty využívají městskou tramvajovou síť, načež vyjíždějí za jeho hranice po trojici železničních tratí na sever (do Hofgeismaru), na západ (do Wolfhagenu) a na jih (do Melsungenu).

Při spuštění systému v červnu 2001 bylo k dispozici jen šest zapůjčených vozů ze Sárska (od Saarbahn), které tehdy jezdily na úseku Kassel – Warburg. V roce 2004 byly místo nich dodány vozy Alstom RegioCitadis, které byly do provozu zařazeny od 8. 5. 2005 a postupně se usídlily na trojici linek nesoucích označení RT1, RT4 a RT5. Celkem bylo pořízeno 28 vozů ve dvou různých provedeních – 18 pro provoz na elektrifikovaných tratích v soustavách 600 V DC a 15 kV AC a 10 s dieselovým motorem pro obsluhu linky RT4 (v kombinaci s elektrickým provozem na městské 600V síti).

Plán zmodernizovat vlakotramvaje od Alstomu byl veřejně prezentován již v roce 2018, tehdy ale bylo záměrem nechat 10 vozů s dieselovým pohonem sjednotit se zbytkem flotily, neboť se současně zamýšlela elektrifikace železniční tratě do Wolfhagenu (linky RT4). Tento projekt byl ale později odsunut, a tak bylo rozhodnuto repasi vozidel sice provést, ale v podstatě zachovat jejich původní provedení (chvíli se u „dieselových“ vozů zvažovala náhrada naftového motoru bateriemi, ale i tento plán byl kvůli nákladům zamítnut). Nový dieselový agregát u desítky vozů má nicméně umožňovat spalování 100% bionafty, aby bylo možné dosáhnout cíle neutrální uhlíkové stopy.

Program modernizace všech 28 vozů byl naplánován na období let 2025 až 2030. Původně zvažovaný rozpočet okolo 60 mil. € (z roku 2018) se ukázal po covidové krizi nerealistický a dne 19. 12. 2023 podepsaná smlouva operuje s částkou takřka 100 mil. €. S ohledem na to, že kontrakt zahrnuje indexaci vázanou na inflaci, bude celková suma po dokončení repasí bezpochyby vyšší.

Ročně se předpokládá provedení omlazovací kúry u zhruba šesti vozů s tím, že v letošním roce jich bude méně, neboť první vůz byl odeslán na modernizaci až 4. 8. 2025 a jeho návrat se předpokládá počátkem příštího roku. Práce realizuje přímo Alstom, a to ve svém středisku v Braunschweigu. RegioCitadisy postupně projdou kompletní repasí mechanické i elektrické části, dočkají se nových sedadel, zásuvek, WiFi připojení, nového osvětlení atp.

Podobné články