Menu

V hlavní roli Škoda 14T. Na Netflix zamířil The Gray Man

Ryan Gosling jako zvláštní agent CIA Court Gentry i s „jeho“ tramvají. (zdroj: Netflix)
Ryan Gosling jako zvláštní agent CIA Court Gentry i s „jeho“ tramvají. (zdroj: Netflix)
Stáhnout PDF
Ostatní Tramvaje
22. 07. 2022 18:32
Matěj Stach
3 minuty čtení

Je tomu rok, co v ulicích hlavního města Prahy utichla střelba po tramvajích 14T, rok, co po měsíci natáčení skončila pražská zastávka akčního filmu The Gray Man z dílny Netflixu. Ten dnes (tj. 22. 7. 2022) po týdenním promítání v amerických kinech platforma uvedla také v online světě. Snímek za 200 milionů dolarů za oceánem budí rozpaky, přestřelky v ulicích „matky měst“ ale mají patřit k tomu nejlepšímu, co film nabízí.

Akční snímek The Gray Man je adaptací stejnojmenné knihy Marka Greaneyho a ve filmové podobě je pod ním podepsáno režisérské bratrské duo Joe a Anthony Russoovi. Hlavní roli agenta CIA hraje Kanaďan Ryan Gosling. Pražská část natáčení probíhala především na Praze 1 v okolí náměstí Jana Palacha, a to s přesahem na oba přilehlé mosty – Mánésův i Čechův. Po tramvajích se ale střílelo také na Letné v ulici Dukelských hrdinů nebo na náměstí Republiky, kde tramvaj 14T ve snímku narazí do Bankovního domu UniCredit bank. Část filmu odehrávající se v Bangkoku je natočená v Karlíně, pražské Hlavní nádraží pak The Gray Man maskuje za Vídeň. Vraťme se ale k těm hlavním hvězdám – tramvajím.

Škoda 14T ev. č. 9150 vjíždí v protisměru do zastávky Právnická fakulta. (zdroj: Netflix)

Dopravní podnik hl. m. Prahy filmařům poskytl dvojici tramvají Škoda 14T ev. č. 9123 a 9150 – druhou jmenovanou na celé natáčení, ta první se na place objevovala jen při vybraných příležitostech. Obě tramvaje před začátkem natáčení již nějakou dobu nevozily cestující, neboť měly najeté kilometry do opravy stupně PÚ (pravidelná údržba), s níž je u těchto vozů spojena modernizace interiéru a změna vnějšího olakování. Škoda 14T ev. č. 9150 na opravu nakonec nastoupila v listopadu 2021, přičemž do provozu se vrátila na konci června jako v pořadí čtvrtá tramvaj 14T nesoucí nové schéma PID se svislými červenými pruhy. Vůz ev. č. 9123 se „pod kudlu“ dostal letos v únoru.

Po svých osudových nehodách si tramvaje ev. č. 9127, 9164 a 9165 střihly společně ještě náraz do budovy banky UniCredit na náměstí Republiky. (zdroj: Netflix)

Filmová „Porschata“ se od těch z běžného provozu na první pohled liší pozměněným vzhledem, a sice doplněným černým olakováním okolo oken. Do pátého článku obou vozů bylo doplněno falešné stanoviště řidiče. Pro potřeby natáčení se ve voze ev. č. 9150 upravoval rovněž interiér, zároveň byla odstraněna některá skla, jež byla při natáčení nahrazována tříštivými okny upevněnými na principu suchého zipu. Úsměvně pak v celém filmu působí použité linkové transparenty „11 Vozovna Bohnice“ lákající na stavbu, jíž se pražské tramvaje snad dočkají v roce 2030 (byť nutno podotknout, že s vozovnou se v Bohnicích nepočítá).

Teaser na tramvaj do Bohnic? (zdroj: Netflix)

Součástí natáčení byla ještě jedna „tramvaj“ stejného typu, postavená filmaři zčásti na pronajatých článcích a dílech získaných z tramvají 14T odstavených po nehodách, konkrétně strojích ev. č. 9127, 9164 a 9165. Základ měl utvořit vůz ev. č. 9127, jenž byl odstaven po nehodě se Škodou 15T ev. č. 9242 na Kublově ze dne 2. 2. 2016 a i přes pozdější snahy o jeho opravu byl nakonec pro její značnou odhadovanou finanční náročnost vyřazen. Vůz ev. č. 9127 se stal dárcem druhého a třetího článku a také předního čela, které spočinulo na prvním článku soupravy, jenž měl být řešen jako novostavba na automobilovém podvozku.

Popisovaná maketa vozu 14T zachycená poblíž Právnické fakulty. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Další přední čelo filmařům „poskytl“ vůz ev. č. 9165, odstavený z provozu po nehodě ze dne 19. září 2011, kdy do něj na Kotlářce najela souprava tramvají T6A5 ev. č. 8697 a 8698. Zatím opomíjená tramvaj ev. č. 9164 odstavená po nehodě na Jiráskově náměstí, při níž dne 22. 11. 2018 najela do vozu 15T ev. č. 9270, na natáčení propůjčila části interiéru. Vzniknuvší tříčlánkový stroj byl kuriozní především pro jeho pohon spalovacím motorem. K vidění je především v dechberoucím nárazu do budov na náměstí Republiky. Ve všech případech samozřejmě po důkladné postprodukci, jež zasáhla i do podoby dalších vozů, a to především kvůli filmovému ježdění s tramvajemi v protisměru. Doplňme, že pro vybrané interiérové scény byly vyrobeny ještě jakési makety článků odstavené během natáčení v prostoru Holešovic, které ale zvenku na první pohled tramvaj nijak nepřipomínaly.

Pohotovostní Iveco Daily ve filmu The Gray Man. (zdroj: Netflix)

Celistvé tramvaje Škoda 14T nebo jejich části nebyly jediným vozidlovým příspěvkem Dopravního podniku do snímku The Gray Man. Bez byť jen filmové újmy odešly z natáčení tramvaje 15T obsazené do epizodních rolí anebo zakomponované do snímku v rámci běžných linkových výkonů. Ve scénách točených na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem figurují také dvě valníkové dodávky Iveco Daily opatřené místo klasických nápisů „POHOTOVOST DP“ smyšleným telefonním číslem. Na stejném místě ve snímku pak hájí trikoloru Pražské integrované dopravy také Iveco Crossway LE LINE 12M ev. č. 1124 od Martina Uhera.

Iveco Crossway LE LINE 12M ev. č. 1124 byl na náměstí Jana Palacha svědkem střelby i mnoha výbuchů. (zdroj: Netflix)

Makety článků, které byly vybaveny pouze v interiéru a sloužily pro natáčení scén ze salónu cestujících. (foto: Roman Hloch)

Podobné články