Menu

V Havířově vyjely do provozu první Streetwaye CNG

První nasazení plynového Streetwaye v ČR se odehrálo dne 16. 6. 2023 v Havířově. (foto: Patrik Bilko)
První nasazení plynového Streetwaye v ČR se odehrálo dne 16. 6. 2023 v Havířově. (foto: Patrik Bilko)
Stáhnout PDF
Autobusy
18. 06. 2023 07:37
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dopravce ČSAD Havířov ze skupiny Transdev zařadil od 16. 6. 2023 do provozu dvojici nových autobusů Iveco Streetway o délce 12 m s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). V rámci České republiky jde o první zástupce plynové verze v Turecku vyráběného modelu.

Iveco představilo svůj Streetway, jenž je výsledkem velmi úzké spolupráce s tureckým Otokarem, na podzim 2021, přičemž již tehdy avizovalo, že kromě dieselové varianty bude doplněna do nabídky i ta plynová, což se záhy stalo skutečností. Premiéra Streetwaye CNG se odehrála na tureckém veletrhu Busworld Turkey v květnu 2022 (událost se konala od 26. do 28. 5. 2022 v Istanbulu), kde Iveco Bus ohlásilo svůj velký comeback na trh autobusů v zemi zabírající Anatolský poloostrov, kterou (vyjma midibusů Iveco Daily) výrobce opustil v roce 2007. V Turecku se tak již dnes vyrábějí autobusy Iveco Crossway v linkové (nenízkopodlažní) verzi, významným doplňkem pak má být produkce Streetwayů, jež vznikají na základě spolupráce s Otokarem, jehož konstrukci vlastních městských vozů řady KENT C Iveco z velké části využívá.

Není od věci připomenout, že to byl právě Otokar, kdo v roce 2008 převzal většinu výrobního zařízení z uzavřeného podniku Otoyol AŞ, který byl až do dubna 2007 společným závodem Iveca (a Fiatu) a skupiny Koç Group, jež je současně vlastníkem Otokaru. Úzké nitky navzdory krachu projektu Otoyol (důvodem k uzavření byla nerentabilnost závodu, jenž měl zvládnout produkovat až 18 000 vozů ročně) mezi oběma průmyslovými giganty zůstaly nezpřetrhány a Iveco dále využívalo kapacity Koç Group například pro distribuci užitkových vozidel, což usnadňovalo oživení myšlenky na společnou výrobu autobusů za využití výrobních prostředků a částečně i know-how (v případě Streetwaye) turecké strany. Iveco se přitom netají svými ambicemi získat v čtyřiaosmdesátimiliónové zemi tržní podíl okolo 10 %, a to v situaci, kdy Otokar současně poněkud paradoxně figuruje i jako konkurent a nadále nabízí i vlastní autobusy, takže není výjimkou, že se oba hráči ve výběrových řízeních střetávají jako soupeři.

V České republice a na Slovensku byly až dosud prezentovány či zařazovány do provozu pouze autobusy Streetway v dieselovém provedení. V Havířově vyjel dne 16. 6. 2023 první ze dvou dodaných vozů s pohonem na CNG (vedený jako typ Iveco Streetway 12M CNG), jež jsou součástí celkem 15kusového kontraktu. Plynové Streetwaye se přitom rodí obdobně jako ty dieselové – z větší části je využívána karoserie plynového modelu Otokar KENT C, který je zepředu a zezadu „oplácán“ panely pro odlišení designu, avšak klíčová součást – pohonný řetězec – je z dílny Iveca. Zatímco Otokar KENT C CNG je vybaven motorem MAN (E0836 LOH04 Intercooler Turbo CNG/E6), Iveco využívá své Cursory (Cursor 9 CNG EURO VI) o výkonu (v případě 12m verze) 228 kW.

Veřejná zakázka na nákup patnáctky vozů pro Havířov byla vypsána již 29. 8. 2022, přičemž zájem o dodávku vozidel, jež má být možné plnit vedle klasického CNG i bioplynem (ten má fakticky stejné vlastnosti, liší se však jeho původ), měla čtveřice dodavatelů. Pro nesplnění podmínek technické kvalifikace byla vyloučena společnost BusPlan Import, která na českém trhu zastupuje jiného tureckého hráče – společnost BMC. Ostatní tři účastníci, jimiž byly společnosti KAR group (dealer značky Iveco Bus), SOR Libchavy a Scania Czech Republic, podmínky splnily, avšak nejlepší cenu (která byla jediným hodnoticím kritériem) poskytla KAR group, která za jeden vůz bez DPH požadovala 6,149 mil. Kč.

Dodávky autobusů se měly uskutečnit nejpozději v následujících termínech: první vůz měl být předán do 31. 5. 2023, dvanáct dalších postupně do 15. 12. 2023 a dva zbylé do 30. 6. 2024. Toto rozložení reflektuje potřebu obnovy vozového parku v souladu s novou desetiletou smlouvou na provozování havířovské MHD, jež vstoupí v platnost od 1. 1. 2024 a která umožňuje využívat přechodně i část starších autobusů (obnova tedy může probíhat postupně).

Po dohodě s dodavatelem vozů byla první část plnění smlouvy nakonec tvořena dvěma vozidly, jež už jsou oděny do nového modrého kabátu dle designmanuálu města. Vozidla obdržela ev. č. dopravce 287 a 288, přičemž druhý z nich vyjel dne 16. 6. 2023 poprvé na linky čísel 409 (Havířov, Podlesí, aut. nádraží – Havířov, Šumbark, točna Petřvaldská) a 412 (Havířov, Podlesí, aut. nádraží – Havířov, Šumbark, točna Lidická). První nasazení se ovšem zcela nevydařilo, neboť vůz bylo nutné po poledni stáhnout pro technickou závadu zpět do autobusových garáží a nahradit jej autobusem Citelis 12M CNG (ev. č. 202).

Podobné články