Menu

V Dušanbe končí dodávka 100 nových trolejbusů BKM, v plánu je domácí výroba trolejbusů

Tyto slavnostně seřazené trolejbusy se dokonce hromadně vydaly na velkou projíždku městem. (foto: Хадамоти матбуоти Президенти Тоҷикистон)
Tyto slavnostně seřazené trolejbusy se dokonce hromadně vydaly na velkou projíždku městem. (foto: Хадамоти матбуоти Президенти Тоҷикистон)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
15. 12. 2020 11:14
Vít Hinčica
1 minuta čtení

V Dušanbe proběhla minulý týden v pátek 11. prosince 2020 prezentace 69 nových parciálních trolejbusů bělourské produkce z celkem 100 pořizovaných, k nimž se ještě přidalo 36 nových autobusů produkce domácí. Parciální trolejbusy pro hlavní město Tádžikistánu dodává Belkommunmaš a zbývající dorazí na místo do konce tohoto roku. Celkem tak město bude mít už 104 vozů od BKM, všechny typu BKM-32100D.

Trolejbusy jsou klimatizované. (foto: Хадамоти матбуоти Президенти Тоҷикистон)

Nové vozy umožnily už od 12. 12. protažení dvou z pěti přežívajících trolejbusových linek a zároveň obnovu šesté trolejbusové linky. Od téhož dne byly odstaveny z provozu všechny vozy ZiU-682G-016 (018) z roku 2009, kterých bylo 42. Momentálně je park dopravce tvořen 158 vozy, v provozu jsou ale už jen Trolzy Optima (45 ks z roku 2013) a právě nové BKM, které ale ještě zdaleka nejezdí všechny, byť dodávky 69 vozů už skončily s příchodem podzimu. Není to ale tak, že by Dušanbe nakoupilo více, než by byla jeho reálná potřeba. Naopak, hlavní město plánuje další rozvoj trolejbusové dopravy, která by se měla navrátit na některé další již dříve zrušené linky, případně směřovat do nových lokalit. Problémy jsou ale v zásadě dva: ten hlavní spočívá v nedostatku řidičů, ten druhý pak v rekonstrukci některých ulic, která povede k obnově některých dočasně nebo dříve natrvalo odstavených trolejbusových úseků. Proto tedy bude ještě nutné chvíli počkat, než se rozvoj trolejbusové dopravy odehraje ve větším měřítku. 

Co víc, prezidentská kancelář zároveň oznámila, že se připravuje lokální výroba trolejbusů, kterou bude zajišťovat společný tádžicko-turecký podnik Akia Avesto. Ten už také dodal výše zmíněné autobusy, které se pyšní komponenty firem Mercedes Benz a ZF a motory Euro 5, a také první doubledecker, jenž jezdí v ulicích Dušanbe na lince č. 8 od první poloviny října 2020.

I v Dušanbe mají od října v provozu svou „legrácku“. (foto: scaumedes/Avtobusnyj transport)

Podobné články