Menu

V Dunajské Stredě vyjely elektrobusy Modulo

Do Dunajské Stredy byly dodány dva elektrobusy Modulo postavené na základě dříve zakoupených karoserií z nedokončných projektů v Maďarsku. (zdroj: město Dunaszerdahely, resp. Dunajská Streda)
Do Dunajské Stredy byly dodány dva elektrobusy Modulo postavené na základě dříve zakoupených karoserií z nedokončných projektů v Maďarsku. (zdroj: město Dunaszerdahely, resp. Dunajská Streda)
Stáhnout PDF
Autobusy
04. 01. 2024 17:28
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Společnost mobility & innovation production s.r.o. (MIP neb též M&I) dodala do Dunajské Stredy dvojici objednaných elektrobusů Modulo, které jsou stavěny za využití karoserií z kompozitních materiálů z nedokončené výroby maďarské společnosti MABI-Bus Kft. (potažmo později Ikarus Egyedi Kft.), jež využívala stejné obchodní jméno.

Slovenská společnost sídlící v Horné Potôni (maďarsky Felsőpatony) je obalena vrstvou marketingových hesel a velkých prohlášení o ryze slovenské produkci, inovacích, úsporách a zářivé budoucnosti. V jednom z dřívějších rozhovorů v médiích bylo uvedeno, že od roku 2025 se počítá s výrobou až 250 autobusů (a trolejbusů) na bázi Modula ročně, realita je ale o poznání skromnější, a kromě nyní dokončené zakázky čítající dva vozy pro Dunajskou Stredu byly dříve dokončeny a předány zákazníkům jen další dva elektrobusy provozované v Demänovské Dolině (ty jsou ovšem pouze dlouhodobě pronajaté), z nichž však jeden pochází ještě kompletně z Maďarska, a je tedy veden jako typ MABI Modulo C68e, zatímco autobusy dokončené na Slovensku jsou pak označovány jako typ M&I Modulo SK080ES.

Firma má mít v současné době 15 vlastních zaměstnanců, z toho tři vývojáře, které má doplňovat tým cca 15 externích vývojových pracovníků. Přesto šéf společnosti János Onódi v rozhovoru pro maďarsky psaný (avšak jinak slovenský) portál Paraméter v září 2023 se vší vážností uvedl: „Jsme moderní výrobce autobusů, který vyrábí pouze námi vyvinuté zelené autobusy s nulovými emisemi. Naše výzkumná a vývojová divize je mnohem lepší a větší, než je obvyklé, a proto vyvíjíme a integrujeme nejmodernější elektrické a vodíkové pohony, které jsou v současnosti dostupné ve vozidlech různé velikosti.“ Nynější plány stran budoucí produkce jsou v porovnání s dřívějšímu sny menší a počítají se zhruba 50–80, přičemž i v takovém případě by bylo nutno investovat do rozšíření momentálně skromného závodu. 

mobility & innovation production s.r.o. (firma se skutečně oficiálně označuje s malým písmenem na začátku) přiznala, že staví na bázi vývoje vozidel, jenž začal v Maďarsku, současně ale uvádí, že byla provedena celá řada inovací, která měla odstranit problémy, jež se na vozech objevovaly v provozu v Budapešti. I když János Onódi v září 2023 pravdivě tvrdil, že většina z 20 budapešťských elektrobusů je provozní, opomněl zmínit, že s výjimkou jednoho elektrobusu byly všechny ostatní uvedeny do provozu teprve před 7 lety (2016) a ona většina je poměrně těsná, neboť v mezičase bylo odstaveno už devět vozů, což je pro elektrobus vskutku mizerný výsledek.

Úpravy v oblasti konstrukce vozidel začaly ještě v Maďarsku, ale zhroucení výrobce je neumožnilo dokončit. Z Maďarska se pak na sever do sousedního státu podařilo evakuovat velké množství vozidel v různém stádiu montáže. Nejpočetněji jsou zastoupeny kompozitní karoserie, kterých je v areálu MIP soudě dle publikovaných fotografií minimálně 16. Výroba těchto karoserií probíhala nikoli v Maďarsku, ale v Rusku, kde je nyní poněkud problematické na ni navázat.

Zakázka pro Dunajskou Stredu je jistě pro MIB důležitou referencí, ale terminologií fotbalového trenéra Františka Straky se usmálo na firmu „trochu toho štěstíčka“, když Dunajská Streda jistě zcela nezávisle nastavila hodnoticí kritéria tak, že vedle ceny (mající váhu 60 %) a spotřeby (mající váhu 20 %) hrál velkou roli „koeficient zatížení vozovky podle maximálního počtu přepravených osob“, což lehké „plastové“ karoserii pochopitelně nahrávalo. Přestože nižší cenovou nabídku podal SOR a jím deklarovaná spotřeba byla jen nepatrně vyšší, péče o živičnou vrstvu vozovek přinesla plný počet bodů firmě z Horné Potôni. I s cenovkou přibližně 11 mil. Kč za vůz (při ani ne osmimetrové délce!) se jí podařilo získat 94,3 %, zatímco SOR skončil v poli poražených s 89,73 %.

Na dodání vozidel měl mít výherce šest měsíců, tedy do poloviny listopadu 2023. Tento termín měl být oficiálně skutečně splněn, s vozidly ale nebyly dodány ještě všechny potřebné dokumenty, a tak bylo avizováno, že městská doprava v Dunajské Stredě se stane elektrickou až od 2. 1. 2024, kdy bylo zároveň zavedeno bezplatné jízdné a rozšířil se stávající rozsah provozu na tři linky. Provozovatelem je nově městská společnost Municipal Real Estate Dunajská Streda, s.r.o., jež vystřídala místní SADku. Kromě dvojice elektrobusů by měl být nadále nasazován do provozu i jeden částečně nízkopodlažní autobus Iveco Crossway LE 12M z roku 2008 původem převzatý od SAD Dunajská Streda.

Podobné články