Menu

V Cottbusu vyrazily do provozu tramvaje Škoda 47T

Tramvaj Škoda 47T z rodiny ForCity Plus při první slavnostní jízdě s pasažéry dne 15. 8. 2025. (foto: Cottbusverkehr)
Tramvaj Škoda 47T z rodiny ForCity Plus při první slavnostní jízdě s pasažéry dne 15. 8. 2025. (foto: Cottbusverkehr)
Stáhnout PDF
Tramvaje
17. 08. 2025 18:32
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Druhým ze tří braniborských měst, v němž se podařilo uvést do provozu tramvaje Škoda ForCity Plus ze společné objednávky, se stal po Frankfurtu (Oder) Cottbus. Do provozu zde byly slavnostně dne 15. 8. 2025 zařazeny čtyři vozy Škoda 47T, takže posledním z trojlístku měst projektu „FCB“, jež na zahájení jízd s pasažéry čeká, je už jen Brandenburg an der Havel.   

Připomeňme, že města Frankfurt (Oder), Cottbus a Brandenburg an der Havel podepsala dne 17. 2. 2021 smlouvu se Škodou Transportation, na jejímž základě bylo závazně objednáno 24 vozů z rodiny ForCity Plus (z toho sedm pro Cottbus), k nimž si mohla města Cottbus a Brandenburg přikoupit dalších 21 tramvají ještě v rámci opce. Z uvedeného počtu měl pro sebe Cottbus původně rezervováno 13 tramvají, podařilo se mu však z programu na obnovu uhelných regionů obstarat prostředky dokonce na vyšší počet (konkrétně 15 ks), a tak využil zákonné možnosti navýšit zamýšlenou objednávku o další dva kusy, o čemž informoval v Úředním věstníku Evropské unie dne 21. 11. 2022. Proti uvedenému záměru nebyl podán žádným z potenciálních dodavatelů protest, a tak bylo závazně přikoupeno dalších 15 vozů. Celkem tedy Cottbus obdrží 22 nových tramvají.

Pohled do interiéru tramvaje Škoda 47T pro Cottbus. (foto: Cottbusverkehr)

Dodávky se oproti původnímu harmonogramu výrazně opozdily a do Cottbusu byl první z vozů (ev. č. 1) dodán až 6. 6. 2024. Ještě týž den se konala slavnostní prezentace pro novináře, načež byly zahájeny zkušební jízdy, jež ale probíhaly výhradně v režimu bez cestujících. Další zpoždění se pak nabalilo v průběhu schvalovacího procesu, takže původní úvahy o zahájení jízdních zkoušek s cestujícími už od podzimu 2024 vzaly rychle za své. Nutno však říci, že navzdory těžkostem při dodávkách i homologaci byla ze strany vedení místního DP (Cottbusverkehr) při předávání tramvají do provozu výsledná spolupráce se Škodou Transportation hodnocena pozitivně a český producent byl v oficiálním komuniké označen jako zkušený dodavatel.

Do konce roku 2024 byl předán ještě jeden vůz (ev. č. 2), další kusy následovaly až od dubna letošního roku. Do uzávěrky tohoto článku bylo v Cottbusu přítomno všech sedm tramvají (ev. č. 1–7) ze základní objednávky, z nichž šest mohlo být formálně od poloviny srpna předáno do provozu, byť slavnostního zahájení se účastnila jen čtveřice tramvají, konkrétně ev. č. 1, 2, 3 a 5, z nichž první dvě byly na čele opatřeny velkou červenou mašlí a vydaly se na spanilou první jízdu do ulic města na lince číslo 4 coby vložené spoje. Od soboty 16. 8. 2025 byly tramvaje nasazeny na téže linku již dle pravidelného jízdního řádu.

Slavnostní zahájení provozu tramvají Škoda 47T v Cottbusu. (foto: Cottbusverkehr)

Vozy pro Cottbus, označené jako verze 47T, jsou oproti tramvajím pro Frankfurt (Oder) a Brandenburg an der Havel širší, konkrétně u nich dosahuje šířka vozové skříně 2 400 mm (u zbylých jmenovaných měst jde jen o 2 300 mm). Díky tomu nabízejí tramvaje 47T vyšší obsaditelnost (celkem 158 cestujících), přičemž odlišné je i uspořádání interiéru, kdy se nad běžný (prostřední a pevný) podvozek podařilo umístit sedadla v uspořádání 2+1,5 a nad krajní (hnací, otočné) v kombinaci 2+2, čímž stoupl počet míst k sezení na 61 (u tramvají 46T pro Frankfurt a 48T pro Brandenburg je oproti tomu zvoleno uspořádání 1,5+1,5 nad běžným podvozkem a 2+1,5 nad otočnými krajními). Délka tramvají – 28 960 mm – je v případě všech tří měst identická, stejně jako podíl nízké podlahy, který činí 70, resp. dle některých zdrojů 71 %. Bližší technické údaje jsme ke všem třem typům přinesly v našem starším článku, na který si dovolíme čtenáře odkázat.

V rámci tiskové konference pořádané při příležitosti uvedení tramvají Škoda 47T do provozu bylo zdůrazňováno, že jde o první nové vozy ve městě po 35 letech, kdy byly předány poslední vozy Tatra KT4D. Ty se už dnes ve městě v provozu s pasažéry nenacházejí, vozový park je tvořen výhradně tramvajemi KT6NF, tedy modernizovanou verzí s doplněným středním nízkopodlažním článkem z produkce Mittenwalder Gerätebau GmbH a novou elektrickou výzbrojí na bázi IGBT tranzistorů od Kiepe (pouze prototyp byl vybaven výzbrojí TV8 z produkce ČKD Trakce s GTO tyristory). Cottbus v letech 1996 až 1998 nechal zmodernizovat celkem 26 tramvají, z nichž je dnes v provozu 18. Jejich osud se zřejmě naplní až po dodání všech nových škodováckých vozů, takže lze předpokládat, že ještě min. zhruba 2 až 3 roky budou nové a staré tramvaje nasazovány souběžně, byť bude postupně role vozů KTNF6 slábnout. Konkrétní termín (resp. alespoň rok) odstavení všech „ká té šestek“ nebyl ze strany dopravce uveden, dříve bylo dokonce hovořeno o možnosti, že by část těchto tramvají zůstala pro zamýšlené posílení (a navýšení provozní zálohy) zachována i po dodání všech 22 „Škodovek“.     

Podobné články