Předminulý týden, dne 13. 9. 2025, došlo v bolívijské Cochabambě za účasti prezidenta země ke slavnostnímu otevření nové tramvajové linky, která nese žlutou barvu. O pár dní později, 17. 9. 2025, začala linka od 6:09 ráno sloužit místním obyvatelům. Cochabambský tramvajový systém, nazývaný vzletně jako „Můj vlak“ (Mi Tren) a jehož první fáze byla otevřena 13. září 2022, se tak dočkal dlouho slibované třetí trati, a to s velkým zpožděním. Nicméně tato událost má poněkud bizarní nádech. Namísto toho, aby žlutá linka vedla původně plánovaným severovýchodním směrem a obsloužila část centra města, se nakonec postavila směrem na jih, kde je hustota obydlení naprosto minimální. Kromě toho ani nová linka nebyla otevřena celá, protože koncová stanice má být až u nového autobusového terminálu na periferii města, který ještě nebyl dostavěn.

Propagační snímek dopravce pořízený dne 13. září 2025. (zdroj: Mi Tren)
Jak už jsme uváděli v minulosti, původní navržené trasování žluté linky bylo považováno za komplikované, jednak proto, že by trať musela křížit značné množství silnic a pěších přechodů, a také se za problém považovalo koryto místní řeky Rocha, které měla nová trať z velké části lemovat. Posléze sice byla navržena estakáda, která by mnohé problémy, včetně odporu některých obyvatel, překonala, ale k její stavbě nikdy nedošlo. Nakonec se po rozhodnutí z konce roku 2023 nová trasa žluté linky natáhla úplně jinam, ale bez adekvátního zdůvodnění, přičemž i tato nová trasa vede částečně podél téže řeky, která měla být, jak jsme právě uvedli, velkým úskalím. Místní politici se k radikální změně trasování příliš nevyjadřovali a zavedení žluté linky označili za velký úspěch.

Slavnostní otevření dne 13. 9. 2025 u letiště. (foto: Mi Tren)
Interval spojů je na žluté lince jen hodinový. Je sice pravdou, že dopravce má jen 12 tramvají Stadler Metelitsa, kterými musí obsluhovat hned tři linky, přičemž ty zbylé dvě, červená a zelená, jsou podstatně delší, nicméně ne všech 12 tramvají je využíváno. Na zelené a červené lince je potřeba díky celodenním půlhodinovým intervalům celkem jen 4, resp. 2 tramvaje.

Slavnostní otevření dne 13. 9. 2025 u letiště ještě jednou. Odbavovací hala letiště je na snímku viditelná a tramvajová zastávka je od ní vzdálená asi 250 m. (foto: Mi Tren)
Cestující tramvají si ostatně opakovaně stěžovali na to, že intervaly na prvních dvou otevřených linkách nejsou dostatečné, a mohly by být zkráceny, dosud však nebyli vyslyšeni. Kromě toho provoz tramvají, začínající okolo šesté ráno, končí už po osmé hodině večerní, takže nevyhovuje těm, kdo končí v práci později. Pro žlutou linku je nicméně hodinový interval zatím naprosto dostačující a aspoň částečně pomáhá vylepšit interval spojů na prvních zhruba 2,5 km trati, kterou od minulé středy sdílí žlutá linka se zelenou.

Tento snímek starý necelé dva roky nám ukazuje jednak kolej, která odbočuje na sever a končí před stromem. Tudy měla žlutá linka původně vést, což se už zřejmě nikdy nestane. Spolu s tím vidíme i rozestavěné přemostění řeky Rocha, po kterém jezdí žlutá linka směrem na jih nyní. (zdroj: Google Maps)

Celá nová trasa žluté linky. (foto: Lllajta Multimedia)
Jak lze vidět na přiloženém obrázku výše, nová žlutá linka vyjíždí ve směru od jižního okraje centra Cochabamby a až k řece jede po tělese, jež je společné i pro zelenou linku, východním směrem (pro původní trasování viz zde). Poté se u řeky Rocha žlutá linka stáčí dále na jih, zastavuje nedaleko odbavovací haly letiště, aby následně podjela runway a zamířila do zastávky Maica Chica, kde teď provizorně končí. Snad už příští rok se pak tramvaje dostanou ještě o necelý km dále, až na nový autobusový terminál, kde budou mít konečnou. Nyní má trasa žluté linky délku 5,8 km, nový úsek necelé 3 km. Po dokončení k terminálu bude délka nového úseku 3,7 km. Cena této stavby je odhadována na v přepočtu asi 1 mld. korun.

Tramvaj odpočívající v dílnách, které se nacházejí mezi starou a centrální (novou) stanicí. (foto: Mi Tren)
Dodejme, že změna trasování žluté linky není jedinou změnou, která se v posledních letech odehrála. Oproti původnímu předpokladu došlo k prodloužení červené linky ještě o dvě stanice dále na východ (otevřeno 26. dubna 2024) a dále se tramvaje protáhly z nové monumentální centrální stanice o 900 m severním směrem do bývalé hlavové železniční stanice, aby došlo k lepšímu napojení centra města. Historická budova starého nádraží byla renovována a byl jí vdechnut nový život. Tramvaje k ní zajíždějí od 14. září 2023. Některé spoje nejsou vedeny do cílové destinace kvůli konfiguraci nácestné centrální stanice přímo, a cestující musí proto někdy hned po pár minutách jízdy přestupovat. I tak toto prodloužení usnadnilo cestování mnoha lidem a náklady na něj dosáhly v přepočtu více než 200 mil. korun.