Menu

Ústí odebere všech 33 trolejbusů 27 Tr. „Patnáctky“ skončí

V Ústí nad Labem již slouží 19 trolejbusů 27 Tr, z nichž devět odpovídá novější generaci Trollina a je vybaveno trakčními bateriemi, tj. odpovídají tzv. parciálním trolejbusům. Bateriemi bude vybaveno i všech 33 nových vozů. (foto: Honza Tran)
V Ústí nad Labem již slouží 19 trolejbusů 27 Tr, z nichž devět odpovídá novější generaci Trollina a je vybaveno trakčními bateriemi, tj. odpovídají tzv. parciálním trolejbusům. Bateriemi bude vybaveno i všech 33 nových vozů. (foto: Honza Tran)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
21. 06. 2023 12:59
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPmÚL) měl podle sdělení Škody Electric využít poslední část rámcové dohody na nákup nových trolejbusů typu 27 Tr. Výběrové řízení na jejich dodání vyhrála Škoda v loňském roce, přičemž zákazník mohl odebrat až 33 vozidel.

Výsledkem opakované soutěže se poprvé v uplynulých letech stalo výrazné navýšení kupní ceny. Zatímco odhadovaná hodnota zakázky počítala s částkou 17,34 mil. Kč/vůz, výsledná suma byla 20,35 mil. Kč za jeden trolejbus (v obou případech uvádíme ceny bez DPH). Na celé zakázce tedy dělal cenový rozdíl bezmála sto miliónů korun oproti odhadu. Ačkoli v mezičase proběhly na trhu turbulentní změny a Ústí nad Labem poptávalo trolejbusy jako dvoumotorové, vyvstaly přece jen otazníky kolem možných zákulisních dohod v českém rybníčku, které umožnily cenu vyšroubovat do úrovně, jako by Ústí nad Labem zůstalo po Mnichovu stále v Německu. Tendru se sice účastnil ještě jeden uchazeč (SOR Libchavy), ten ale příhodně nabídl cenu za jeden vůz přesně o 10 000 Kč vyšší. Ani jeden z účastníků pak nenabídl zkrácení dodací lhůty či prodloužení záruky, což byla další hodnoticí kritéria. 

Po podpisu kupní smlouvy v říjnu 2022 se vyčkávalo až do prosince, než DP udělal první objednávky. Ty byly rozděleny do tří částí. První objednávka počítala s dodáním jediného vozidla, hned na ni ale navazovala další počítající s 11 trolejbusy a jen s pětidenním odstupem byla v registru smluv zveřejněna (a tím nabyla účinnosti) i smlouva na dodání následujících devíti vozů.

Nyní měla být využita opce na zbylých 12 trolejbusů, které by měly být dodány do 400 dnů od účinnosti smlouvy. Ústí nad Labem by se tak v relativně krátké době mělo dočkat pořízení 33 parciálních trolejbusů, což má umožnit odstavit nejen všechny zbylé vozy typu 15 Tr(M), kterých je momentálně provozních 16 (byť ve stavu jich je formálně více), ale nejspíše i jediný vůz 22 Tr. Otazník prozatím visí nad budoucností vozů 25 Tr.  

Podobné články