Menu

Trollina s výzbrojí Škoda z Lublinu mají našlápnuto na Ukrajinu

Jeden z 30 trolejbusů Solaris Trollino 12 s elektrickou výzbrojí od Škodovky pocházejí z dodávky z let 2011 až 2012. (foto: Libor Hinčica)
Jeden z 30 trolejbusů Solaris Trollino 12 s elektrickou výzbrojí od Škodovky pocházejí z dodávky z let 2011 až 2012. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
09. 10. 2022 19:04
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Ukrajinské město Vinnycja vypsalo výběrové řízení na nákup 20 ojetých trolejbusů. V podmínkách soutěže je, že trolejbusy musejí být vybaveny motorem z produkce Škody Electric a jejich stáří nesmí překročit rok 2011. S ohledem na dostupnost obdobných vozidel se zdá, že předmětem zájmu jsou trolejbusy Solaris Trollino 12 vybavené elektrickou výzbrojí Škodovky, které jsou od loňska coby nadbytečné odstaveny v polském Lublinu.

Polský Lublin investoval v uplynulém desetiletí obrovské částky do rozvoje své trolejbusové infrastruktury, který šel ruku v ruce s masivním nákupem nových vozidel. Dostupnost evropských fondů vedla k tomu, že dopravce si mohl dopřát luxusu v podobě průběžného nákupu stále dalších vozidel, což mu umožnilo odstavovat trolejbusy, které ani zdaleka nedosáhly předpokládané životnosti. V roce 2021 se podařilo uvést do provozu 15 článkových trolejbusů Trollino 18, čímž se staly nadbytečné vozy Trollino s elektrickou výzbrojí od Škodovky (označované v polských zdrojích též jako typ Trollino 12S), kterých si dopravce pořídil v průběhu let 2011 a 2012 rovných 30. Vozy v době vyřazení měly stáří pouhých 9 až 10 let.

Z třicítky trolejbusů bylo devět už udáno dalším provozovatelům v Polsku. V prosinci 2021 zamířilo pět vozů do Gdyně a dva do Tych, následně v dubnu 2022 převzaly Tychy ještě další dva trolejbusy. Zbylých 21 ovšem stále stojí bez užitku na dvoře vozovny.

Vinnycja vypsala výběrové řízení, jehož specifikaci vozidla z Lublinu přesně odpovídají. Navíc není zřejmé, že by jinde v Evropě byly podobné trolejbusy v tak velkém množství k dispozici. Nabídky je možné podávat do 7. 11. 2022, samotnou dodávku je pak nutné realizovat do konce roku. Celková náklady jsou odhadovány na 34 mil. hřiven (cca 23,12 mil. Kč, tj. 1,156 mil. Kč/vůz).

Vozový park trolejbusů ve Vinnycji dnes tvoří 162 trolejbusů, z toho 103 je stále vysokopodlažních. Největší zastoupení mají nadále trolejbusy ZiU-682 (ZiU-9), kterých bychom napočítali ve flotile 101.

Podobné články