Menu

Trollina pro Philadelphii?

Aktuální flotila trolejbusů ve Philadelphii je tvořena trolejbusy New Flyer E40LFR. (foto: Libor Hinčica)
Aktuální flotila trolejbusů ve Philadelphii je tvořena trolejbusy New Flyer E40LFR. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
09. 11. 2025 18:29
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Rodiště americké Deklarace nezávislosti – Philadelphie – se rozhodla obnovit vozový park svého nevelkého trolejbusového provozu, jenž je druhým nejstarším nepřetržitě provozovaným trolejbusovým systémem na světě (do provozu byl uveden již v roce 1923). Současnou generaci 38 trolejbusů New Flyer E40LFR z let 2007 a 2008 by měl nahradit stejný počet nových vozů, které budou koncipovány jako parciální trolejbusy.

Zadavatel (dopravce SEPTA) informoval o záměru již v dubnu 2025, přičemž v květnu se konala online schůzka s dodavateli vozidel i vybraných technologií pro ně (např. kamerového a informačního systému, ale i elektrické výzbroje), které se podle zveřejněného seznamu oslovených společností měli zúčastnit také zástupci společnosti Solaris Bus & Coach, která letos vyhrála mamutí kontrakt na až 512 vozů pro kanadský Vancouver. Druhým osloveným dodavatelem byla kanadská společnost New Flyer.   

Zadávací dokumentace původně počítala s dodáním všech trolejbusů ve lhůtě mezi 300 až 540 dny s tím, že první trolejbus měl být dodán v předstihu, a to o 180 dnů před zbylými sedmatřiceti kusy. Vozidla o délce přibližně 40 stop (12,192 m) by měla být koncipována jako parciální trolejbusy, avšak standardně se u nich nepočítá s pravidelným využíváním baterií na lince. Trakční baterie by měly sloužit – i přes relativně vysokou kapacitu elektrické energie, jež nesmí být menší než 70 kWh – jen jako záložní (nouzový) zdroj energie, který má umožnit jízdu na vzdálenost až 20 mil (32 km). Vozidla mají být pro možnost nabíjení vybavena i externí zásuvkou.  

Životnost nových vozů byla původně požadována jen v délce 12 let, později byla prodloužena na 18. Termín pro podání nabídek byl opakovaně odsunut, aktuálně platí 10. 12. 2025. Přestože je možné vnímat snahu o zachování provozu trolejbusů pozitivně, není bohužel jasné, zda k nákupu nové flotily, která by obsluhovaly trojici stávajících linek č. 59, 66 a 75, skutečně dojde. Dopravce SEPTA se totiž dlouhodobě potýká s nedostatkem finančních prostředků. Po rázném seškrtání jízdního řádu ve druhé polovině srpna se sice podařilo od září vrátit provoz zpět, jenomže jen za cenu převedení peněz (až 394 mil. dolarů) z kapitálového (investičního) fondu do provozní části. Tím SEPTA přišla o prostředky dříve alokované na nákup vozidel a před několika dny oznámila, že musí projekty nákupu nových vozidel o blíže neurčenou dobu odložit.

Podobné články