Menu

Trolejbusy Yutong budou jezdit už i v Nizozemsku

Trolejbus Yutong T18 na vizualizaci výrobce. (foto: Yutong)
Trolejbus Yutong T18 na vizualizaci výrobce. (foto: Yutong)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
03. 09. 2025 18:08
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Trolejbusy čínského výrobce Yutong si nalezly dalšího evropského zákazníka. Společnost Transdev uspěla v tendru na zajištění dopravní obslužnosti pro léta 2026–2036 v oblasti okolo nizozemského Arnhemu, který je jediným městem v Beneluxu, jež si udrželo trolejbusovou dopravu. Právě zajištění provozu trolejbusů v Arnhemu a okolí (při větším využití parciálních trolejbusů) bylo povinnou součástí pro všechny zájemce, kteří se o zakázku ucházeli, přičemž vítěz tendru musí zajistit také pořízení nové flotily vozidel. Tu má v případě trolejbusů dodat čínský Yutong, který již dříve uspěl v soutěžích v Bukurešti a ve spojení s Ikarusem také v Budapešti (byť zde prozatím nedošlo k podpisu smlouvy).

Výběrové řízení na dopravní obslužnost zahrnovalo koncese pro provoz autobusových a trolejbusových linek v okolí měst, která se proslavila v roce 1944 neúspěšnou ofenzivou spojeneckých vojsk z pera britského maršála Montgomeryho – Arnhemu a Nijmegenu. O vítězi se rozhodlo již na počátku července, avšak teprve v závěru srpna vyšlo najevo, jaká vozidla by se měla na trasách od 28. 6. 2026 objevit (přechod nicméně bude plynulý a plně elektrický provoz by měl být zajištěn až od 12. prosince 2026, do té doby je připuštěno i nasazení starších CNG vozů). Oproti současnému stavu by mělo dojít k výraznému nárůstu počtu provozních hodin (+ 22 %) a pro všechny obce nad 500 obyvatel bude zajištěno spojení veřejnou dopravou sedm dnů v týdnu po dobu 18 hodin denně. Zlepšení se bude týkat také 13 nočních linek.

Veřejná doprava bude nadále zajišťována pod značkou RRReis, která se ale dále dělí podle typu provozu (například pod jménem ComfortRRReis jsou zahrnuty linky s vyšším komfortem, trasy BuurtRRReis představují linky pro obsluhu menších sídel, značka snelRRReis je spojena se zrychlenými spoji atp.). Celkem se Transdev zavázal zajistit pro obsluhu všech linek 350 vozidel, včetně zmíněných deseti vozů Trollino 18 převzatých ze stávající smlouvy. Zbytek vozidel ovšem bude nový.

Solaris by měl realizovat svůj dosud největší kontrakt na malé elektrobusy Urbino 9 LE electric, kterých by měl dodat 42, navíc by měl předat i 13 svých tříčlánkových elektrobusů Urbino 24 electric pro obsluhu trojice linek nazývaných CampusRRReis, které, jak už název napovídá, mají zvládat nápor studentů. 87 low entry elektrobusů vyráběných v Turecku by měl ve dvou různých variantách (44 z nich je určeno pro linky ComfortRRReis, takže se budou odlišovat vnitřní výbavou) dodat MAN Truck & Bus a 22 vozů ponese značku Mercedesu, resp. výrobce Tribus, který na platformě midibusů Mercedes-Benz Sprinter postaví malé elektrobusy Civitas 3. Za největšího vítěze se však může směle považovat Yutong, který pro sebe urval dodání celkem 176 vozů. 15 z nich bude odpovídat LE provedení U15 o délce cca 15 m, 92 bude ve standardní městské 100% nízkopodlažní verzi elektrobusu U12 a zbylých 69 kusů připadá na trolejbusy.

Dnes je v Arnhemu v provozu 41 trolejbusů, všechny článkové. To se od příštího roku změní a počet trolejbusů se zvýší (opět při započtení desítky stávajících vozů Trollino 18) na celkem 79. Významné zastoupení mezi nimi budou mít nově trolejbusy standardní délky, kterých by měl Yutong dodat rovných 50, z toho 31 v městském provedení pro obsluhu Arnhemu a 19 pro linku 306 (Arnhem – Nijmegen), jež je řazena mezi spoje ComfortRRReis (odlišovat se budou na první pohled vnějším polepem). Mezi „trolejbusy vyšší kvality“ bude patřit i 19 článkových trolejbusů Yutong T18 (případně lze narazit též na označení U18T), jež budou obsluhovat linku 303 (Ede – Arnhem – Velp).      

Podobné články