Menu

Trolejbusy v bulharském Chaskovu přežily i druhou dodávku elektrobusů

Škoda 24 Tr 1A Citelis ev. č. 2421 se rozjíždí 17. září 2025 ze zastávky Orfeĭ 2. Na lince 108 bylo vůz možné potkávat i v jeho předchozím působišti v Teplicích. (foto: Matěj Stach)
Škoda 24 Tr 1A Citelis ev. č. 2421 se rozjíždí 17. září 2025 ze zastávky Orfeĭ 2. Na lince 108 bylo vůz možné potkávat i v jeho předchozím působišti v Teplicích. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
08. 11. 2025 18:52
Matěj Stach
2 minuty čtení

Titulem nejmenšího trolejbusového provozu v Bulharské republice se může i nadále pyšnit město Chaskovo, které leží na jihovýchodě země mezi pohořími Stará Planina a Rodopy. 65tisícové sídlo v posledních letech zaplavily čínské elektrobusy Golden Dragon v počtu 11 vozidel, z nichž šest bylo do provozu uvedeno až letos na podzim 2025. Naproti tomu městský podnik Trolejbusen Transport dlouhodobě disponuje pouze dvojicí pojízdných vozů Škoda 24 Tr, kterým jsou vyhrazeny okružní linka 108 spolu s „třistaosmičkou“ obsluhující odbočnou trať k vozovně. Opakovaně ovšem dochází k situacím, kdy ulice Chaskova nebrázdí trolejbus žádný.

Cesty do některých provozů mohou být i v digitálním věku spojeny s nejistotou, zda se daný systém (v tomto případě trolejbusový) ještě vůbec řadí mezi existující. Chaskovo má síť o délce pouhých 8 km, u které – ač je to k nevíře – není ani známo datum zahájení provozu (rozptyl se přitom netýká dnů či měsíců, ale rovnou let, protože se objevují léta 1990, 1991 a 1993, přičemž autor se vzhledem k roku založení městské trolejbusové společnosti a vzpomínek pamětníků přiklánění k prostřednímu letopočtu, konkrétně pak k říjnu 1991). V současné době jsou v provozu pouze dva vozy Škoda 24 Tr, jmenovitě ex-plzeňský vůz ev. č. 503 (v Chaskovu ev. č. 2419) ještě s karoserií Citybus a ex-teplický vůz původního ev. č. 167 (v Chaskovu ev. č. 2421) již s novější skříní Irisbus Citelis ve verzi 1A.    

Je polovina září a autor textu před pár okamžiky opustil motorové Desiro bulharských drah na nádraží v Chaskovu. Obavy o tom, zda budou ve městě jezdit tento den trolejbusy (několik předchozích „výprav dobrodruhů“ v letošním roce to štěstí nemělo) rozptýlil po chvíli sílící hluk dieselagregátu Kirsch, náležící ex-plzeňskému vozu 24 Tr s karoserií Citybus (ev. č. 2419, původně 503) na zkušební jízdě. (foto: Matěj Stach)

Ostatní trolejbusy z dodávky pěti vozidel Škoda 24 Tr pořízených coby ojetých na přelomu let 2020 a 2021 se nacházejí dlouhodobě mimo provoz. Jedná se o ex-teplický vůz ev. č. 165 (v Chaskovu jako ev. č. 2422), k jehož odstavení došlo pro závadu krátce po uvedení do provozu, rovněž ex-teplický trolejbus ev. č. 168 (resp. v Chaskovu ev. č. 2423), u kterého není přesné datum odstavení známo, a konečně „druhou Plzeň“ ev. č. 2420 (ex-498), která dojezdila jako poslední z uvedených až v letošním roce (6. března 2025) po dopravní nehodě, při níž došlo k poškození předního čela vozu. Vedle nich vozovnu městského dopravce Trolejbusen Transport okupují ještě dva trolejbusy 14 Tr08/6 (ev. č. 1011 a 1012) odkoupené jako ojeté po celkové repasi ze Szegedu, které už ale do provozu od roku 2021 nezasahují.

Chaskovo se každopádně letos i přes bídné trolejbusové statistiky zvládlo zařadit mezi první bulharská sídla s výhradně elektrickou městskou dopravou. Dopomohly mu k tomu elektrobusy, které budoucnost trolejbusového provozu ohrožují od roku 2019, kdy se město rozhodlo pořídit první várku strojů. Pětice 12metrových vozů čínské značky Golden Dragon nakonec do Chaskova dorazila v listopadu 2021, aby do provozu začala zasahovat až v srpnu následujícího roku. Letos flotilu na prozatím finální stav 11 vozidel doplnilo šest elektrobusů téže značky o délce zhruba 9,5 metru, které po dodání v únoru 2025 vyjely v návaznosti na budování další nabíjecí infrastruktury až v průběhu září. V návaznosti na tuto událost došlo ke změnám v linkovém vedení, kdy elektrobusům patří linky 1–5, 102 a 104, zatímco trolejbusům jsou vyhrazena tři pořadí na 108 a 308, tedy o jedno více, než je provozních vozidel.

Trolejbusový provoz se ovšem potýká s častými výpadky, které jsou řešeny nasazením náhradních vozidel, nezřídka právě elektrobusů, jež stanovené oběhy bez problémů zvládají. Důvodem odstávek trolejbusů jsou komplikace při údržbě vozů Škoda 24 Tr, ale i závady na trolejovém vedení, jejichž odstranění (i přes banální příčiny) mnohdy zabírají řadu týdnů. Trolejová pavučina je přitom po zhruba 35 letech užívání ve špatném stavu. Už ve své době byla vzhledem k tehdejší ekonomické situaci Bulharska stavěna (společně s údržbovým zázemím) maximálně úsporně a dlouhodobé podfinancování provozu jí rozhodně neprospívá. Je proto otázkou, jak dlouho se trolejbusy podaří ve městě ještě udržet. Dříve byl jejich konec dáván do souvislosti právě s blížícím se zařazením šesti elektrobusů. Tato věštba se sice nenaplnila, současně ale město nehodlá do trolejbusů podle dostupných informací dále investovat.  

Podobné články