Menu

Trolejbusy Trollino MetroStyle pro Nizozemí

Stáhnout PDF
Trolejbusy
26. 09. 2022 15:37
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Společnost Solaris Bus & Coach poprvé uspěla ve výběrovém řízení na dodávku trolejbusů do nizozemského Arnhemu. Ten je jediným trolejbusovým provozem v zemích Beneluxu, jenž se podařilo udržet do dnešních dnů. Od Solarisu si objednal místní dopravce Hermes celkem 10 článkových vozů v třídveřovém provedení ve verzi MetroStyle, které by měly být dodány v roce 2024.

Arnhem (někdy též i v češtině uváděný pod německým jménem Arnheim) hodlal pomocí trolejbusů nahradit tramvajový systém, který se ve městě rozvíjel pozvolna od roku 1880 (s elektrickým pohonem až od roku 1911), už v období druhé světové války, kdy bylo Nizozemsko okupováno německým sousedem. Plynulý přechod z tramvajové na trolejbusovou dopravou se ale nezdařil. Arnhem se totiž v září 1944 stal dějištěm ambiciózního plánu Spojenců na zkrácení války pomocí masivních vzdušných výsadků daleko za německými liniemi, jenomže záměr skončil fiaskem. Most přes Rýn se nepodařilo ovládnout a město se proměnilo v trosky. Obětí se stal i místní tramvajový provoz, včetně vozovny, kde byla deponována většina vozidel, která lehla popelem. Trolejbusy se tak podařilo do města dostat až v roce 1949. Vozový park je dnes tvořen 40 článkovými vozy z produkce švýcarského HESSu. Devět bylo dodáno v roce 2009 (SwissTrolley 3; potažmo BGT-N2C), zbylých 31 v průběhu let 2013 až 2017 (SwissTrolley 4; resp. BGT-N1D).

Arnhem je dnes moderním trolejbusovým provozem, v němž byly prozatím zastoupeny jen dva parciálními trolejbusy, které vznikly v roce 2019 v rámci výzkumného projektu Trolley 2.0. Město se ve spolupráci s dopravcem ovšem začalo problematikou využití parciálních trolejbusů, u nichž by rádo využívalo možnosti rychlonabíjení ze speciálních stojanů na konečných (jeden takový – zkušební – v rámci zmíněného programu ve městě rovněž vznikl), zabývat podrobněji. Závěrem roku 2021 bylo vypsáno interní výběrové řízení dopravce Hermes ze skupiny Transdev/Connexxion, které bylo s ohledem na dobu potřebnou k dodání vozidel koncipováno jako jednací řízení s vybranými uchazeči (HESS, Van Hool, Solaris Bus & Coach). Předmětem zakázky mělo být deset parciálních trolejbusů, jež mají sloužit pro rozšíření provozu západním směrem, přičemž na části trasy má být využito bateriového pohonu. Konkrétně by měla být elektrifikována linka číslo 352 spojující hlavní nádraží v Arnhemu s autobusovým nádražím v sousedním Wageningenu. Trolejové vedení má být využito v úseku od nádraží v Arnhemu po radnici Oosterbeek, kde byly se dvěma trolejbusy HESS uskutečněny i zkušební jízdy.    

Vítězem výběrového řízení se stala společnost Solaris Bus & Coach, která – pro západní trhy netradičně – nabídla své trolejbusy s elektrickou výzbrojí od polského Medcomu (dosud na západních teritoriích preferovala Kiepe Electric, v menší míře poté na základě dohod i od Škody Electric). Trolejbusy mají být vyhotoveny v tzv. designu MetroStyle, který byl dosud použit pouze u prototypu tříčlánkového trolejbusu Trollino 24T (dokončen v roce 2019). Vozidla budou vybavena jedním centrálním elektromotorem o výkonu 240 kW, trakční baterie na bázi článků LTO budou mít kapacitu elektrické energie 90 kWh. Namísto zpětných zrcátek mají být použity kamery, v souladu s legislativou budou vozidla vybavena systémem hlídajícím mrtvý úhel (Solaris používá systém zvaný Mobileye Shield+). Chybět nebude pochopitelně klimatizace salónu cestujících, USB nabíjecí porty a další (dnes již standardní) výbava.

Připomeňme, že Solaris dodal své první autobusy do Nizozemska v roce 2017, kdy bylo předáno do provozu 40 kloubových dieselových vozů Urbino 18 skupině Transdev. Od té doby se podařilo do země tulipánů předat dalších 26 vozidel, včetně 20 vodíkových. Nyní se k nim přidá i desítka kloubových trolejbusů, která by měla obohatit vozový park v první polovině roku 2024.

Podobné články