Menu

Trolejbusové stavebnice pro Brno

Absence nových vozidel dělá radost alespoň fanouškům starých škodováckých trolejbusů, kteří si tak mohou nadále v ulicích Brno vyfotit vozy 14 Tr i 15 Tr. (foto: Libor Hinčica)
Absence nových vozidel dělá radost alespoň fanouškům starých škodováckých trolejbusů, kteří si tak mohou nadále v ulicích Brno vyfotit vozy 14 Tr i 15 Tr. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
16. 11. 2020 21:38
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dopravní podnik města Brna (DPMB) vypsal další výběrové řízení na trolejbusy. V krátké době se jedná už o pátou soutěž, v níž brněnský DP trolejbusy poptává. Tentokrát však počítá nikoli s dodáním kompletních vozidel, ale s dodávkou stavebnic, tedy s podobným modelem, jaký dopravce realizuje v případě výroby tramvají EVO2.

Připomeňme, že do první soutěže na dodávku až 60 parciálních trolejbusů se v lednu 2020 přihlásili netradičně hned tři výrobci, což odstartovalo události, které do dějin snad nemohou vstoupit jinak, než jako „bitva o Šalingrad“. Uchazeč v podobě společnosti TRAM FOR ENVI nabízející trolejbusy vyráběné v kooperaci s firmami Bogdan a Cegelec byl vyloučen pro chybu vyplývající z nejasné formulace zadávací dokumentace. Vítězem byla prohlášena společnost SOR Libchavy nabízející vozy s výzbrojí společnosti Rail Electronics CZ. Proti tomu se ale postavila Škoda Electric (nabízejí vozy na platformě Solarisu), která soutěž napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Tam soutěž leží (i přes dílčí rozhodnutí přijatá v mezičase) doposud.

Následně vypsal DPMB další soutěže, a to v součtu opět až na 60 trolejbusů, avšak s rozdělením na 15 parciálních a až 45 klasických (tedy bez baterie). Zde však dopravce z neznámých důvodů prozatím nechce přijmout žádné rozhodnutí, které by vedlo k uzavření jednoho či obou tendrů, což vede k domněnkám, zda náhodou nejlepší nabídku nepodal „nesprávný uchazeč“.

Další výběrové řízení bylo vypsáno na kloubové trolejbusy (až 40 ks), nicméně tato soutěž prozatím stále běží. Nyní se přidává v pořadí páté výběrové řízení, které nezvykle počítá s dodáním stavebnic trolejbusů. Nejedná se přitom o myšlenku novou, Brno s podobným nápadem koketovalo již v minulosti, kdy pracovalo na projektu vozu s názvem ACUMARIO (typ SOR TNB 12). Ve vozovně Komín byl v roce 2017 složen z dodaných dílů trolejbus za využití elektrické výzbroje společnosti Rail Electronics CZ. Trolejbus byl testován v Brně, v Praze a opět v Brně, aby byl počátkem roku 2020 nakonec prodán do Banské Bystrice.

Výběrové řízení na stavebnice předpokládá, že by měly být dodány komponenty pro kompletaci dvounápravových nízkopodlažních trolejbusů, dále výrobní dokumentace a licenční smlouva k výrobní dokumentaci, přičemž Brno by si mohlo sestavit až 40 vozů ve vlastních prostorách. Předpokládá přitom, že by mohlo na koupi trolejbusů výrazně ušetřit. Cenu totiž stanovilo v přepočtu na pouhých 7 mil. Kč za vůz (celkově tedy 280 mil. Kč/vůz). Představy o cenové politice výrobců jsou však v brněnském podání poněkud zajímavé. Výrobci sice mají v rámci nabídky stanovit cenu za 40 vozů (včetně všech souvisejících nákladů, tedy například včetně homologace), avšak brněnský DP bude vázán odebrat jen dva trolejbusy (avšak za jednotkovou cenu, odpovídající kalkulaci na 40 vozů). Toto může vést de facto jen ke dvěma scénářům. Buďto výrobci cenu zvýší, aby reálně pokryli veškeré své riziko (a tím se jim náklady vrátí již při dvou vozidlech), což by při případném prodeji 3. až 40. vozu vedlo k zajímavé marži, anebo bude muset výrobce fungovat jako charitativní organizace a při nedělních bohoslužbách se modlit, aby si Brno skutečně odebralo celý objem vozidel, aby se mu vynaložené náklady skutečně vrátily. 

Dodávky by mohly probíhat v letech 2021 až 2025. Nabídky mohou zájemci podávat do 22. 12. 2020. Hodnocena budou dvě kritéria, a sice nabídková cena (90 %) a délka dodací doby od uzavření rámcové smlouvy na dodávku komponentů pro dodání 2 trolejbusů (10 %).

Podobné články