Menu

Trolejbusem kolem světa

Vůz Solaris Trollino 12 AC ev. č. 91 sice v Opavě již dojezdil, avšak jeho putování po světě (doslova) by jeho vyřazením skončit nemělo. (foto: Libor Hinčica)
Vůz Solaris Trollino 12 AC ev. č. 91 sice v Opavě již dojezdil, avšak jeho putování po světě (doslova) by jeho vyřazením skončit nemělo. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
26. 02. 2021 21:29
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dnes byl oficiálně spuštěn projekt „Trolejbusem kolem světa“, za kterým stojí tým kolem podnikatele Alberta Fikáčka. Ten pořídil (a dne 26. 2. 2021 nechal z Opavy odtáhnout) trolejbus Solaris Trollino 12 AC ev. č. 91 z roku 2006, který plánuje na cestu kolem světa rozdělenou do několika etap použít.

Etap by mělo být celkem 6, nicméně záleží na tom, jak se ojetý vůz určený primárně pro městský provoz bude s jednotlivými částmi (počínaje tou první) vypořádávat. Ideou je vyrazit již v červenci letošního roku na 90denní cestu z Brna do Vladivostoku, tedy samozřejmě pokud to situace dovolí. Na rok 2022 je plánován průjezd Spojenými státy (2 etapy), v roce 2023 Afrika, a konečně v roce 2024 Austrálie a průjezd přes jižní Asii a Balkán zpět do Brna (2 etapy). Celkem by tak měl trolejbus najezdit po světě přes 100 000 km.

Vozidlo je sice vybaveno dieselagregátem, ale prozatím je stále trolejbusem. Pro dalekou cestu se s ohledem na problematický právní statut řeší možnost změny na silniční vozidlo (což ostatně v řadě států trolejbus je), konkrétně na elektrobus s příležitostným dobíjením. Jelikož dieselagregát není právě dimenzovaný na cestu do Vladivostoku, má vozidlo projít před dalekou cestou úpravami, na jejichž návrhu by se měl podílet i původní výrobce elektrické výzbroje, pražská společnost Cegelec. Předpokládá se, že trolejbus bude nově mj. vybaven trakčními bateriemi.

Na cestu se může přidat prakticky kdokoli, a to v jakékoli části cesty. Jeden den cesty v trolejbuse by měl zájemce vyjít na zhruba 1 000 Kč. Nezávazně si mohou zájemci rezervovat místa již nyní.

Podobné články