ARRIVA Trnava se stala prvním provozovatelem elektrobusů Iveco Streetway 12M ELEC v někdejším Československu a zřejmě i v Evropě (pomineme-li předváděcí vozy). Pro obnovu vozového parku v sedmém největším městě Slovenska (s cca 65 000 obyvateli) si pořídila celkem 17 těchto vozů, z nichž prvních šest dorazilo do města dne 2. 12. 2025. Celá flotila by měla být zařazena do provozu v únoru příštího roku.
ARRIVA Trnava v březnu 2021 podepsala smlouvu na zajištění provozu trnavské MHD pro období nadcházejících deseti let. V ní se zavázala, že stávající vozový park nahradí nejpozději do pěti let zcela novou flotilou, která měla být sice omlazena vozidly „šetrnými k životnímu prostředí“, avšak žádné striktní kvóty pro počet elektrobusů (potažmo k jakémukoli druhu pohonu) v ní stanoveny nebyly a formulace ekologických vozidel byla velmi obecná (fakticky ji plnily i dieselové vozy s motory EURO VI).

Jediná fotografie poskytnutá městem Trnava k novým autobusům Iveco Streetway 12M ELEC ukazuje vozidla ještě s krycími fóliemi na čele. (foto: Mesto Trnava)
První vlnu obnovy vozového parku zvládla ARRIVA ještě v roce 2021, když se pouhé čtyři měsíce po podpisu smlouvy s městem se pochlubila dodávkou 17 nových autobusů SOR NB 12 CITY, a to právě s dieselovým pohonem. Druhá polovina – zbylých 17 vozů, jež musela ARRIVA dle smlouvy nahradit – bude již tvořena elektrobusy. Ty jsou spolufinancovány Evropskou unií, nicméně vzhledem k tomu, že projekt byl schválen až poté, co ARRIVA učinila objednávku vozidel, nebylo nutné vypisovat otevřené výběrové řízení a dopravce si zvolil dodavatele v interní uzavřené soutěži a s žádostí o dotaci uspěl až následně (k přiklepnutí prostředků došlo dne 22. 7. 2025, samotná smlouva s ministerstvem o poskytnutí financí pak byla podepsána pouhých pár dní před dodávkou prvních vozů – v závěru listopadu).
Celková pořizovací cena je však známá, protože dotace hradí 100 % všech uznatelných nákladů. Do nich se kromě 17 elektrobusů započítává i dodávka a stavba nabíjecí infrastruktury a vybudování trafostanice. Celkem jde o částku 11 912 226 € (cca 289,5 mil. Kč), což průměrně vychází na zhruba 17 mil. Kč na jeden vůz a nabíjecí místo.
ARRIVA Trnava si poněkud překvapivě vybrala pro elektrifikaci (poloviny) městské dopravy model Iveco Streetway 12M ELEC, který Iveco Bus zařadilo do své nabídky na jaře 2023. Jde přitom o typ vyráběný v tureckém závodě Iveca na platformě modelu Otokar KENT C. Od toho se odlišuje fakticky jen (pomineme-li adaptovaný vnější design) použitým typem baterií (ty jsou přímo z produkce skupiny FPT namísto článků od Webasta), zbytek pohonu je identický s tureckými „originály“ (motor Voith o výkonu 310 kW, elektrická výzbroj Voith VED HD atp.). Iveco nabízí elektrický Streetway s bateriemi NMC o kapacitě elektrické energie 346, 416 nebo 485 kWh, které lze nabíjet pouze standardizovanou přípojkou CCS Combo 2. Která z variant byla pořízena do Trnavy, nebylo v tiskové zprávě města sděleno.
Připomeňme, že ARRIVA Trnava si vyzkoušela elektrický Streetway na jaře letošního roku, přesněji řečeno hned dva různé předváděcí vozy identické konfigurace. Nyní se stala jejich prvním provozovatelem, a to dle dostupných informací i v rámci Evropy (pakliže čtenáři nicméně dodávku elektrických Streetwayů již někde zaznamenali, budeme za doplnění rádi). Všech 17 vozů, které jsou vyvedeny v nových barvách města, bude zařazeno do provozu v únoru 2026, čímž dopravce přesně vyčerpá pětileté přechodné období ve smlouvě, během kterého se zavázal vozidla pořídit. Flotilu by naopak měly opustit starší autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn.
