Menu

Tříčlánkové trolejbusy má už i Lausanne

První tříčlánkový trolejbus v Lausanne pochází z produkce tradičního švýcarského výrobce trolejbusů HESS. (foto: Jürgen Lehmann)
První tříčlánkový trolejbus v Lausanne pochází z produkce tradičního švýcarského výrobce trolejbusů HESS. (foto: Jürgen Lehmann)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
19. 08. 2020 20:59
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Další švýcarské město zařadilo do provozu s cestujícími tříčlánkové trolejbusy. První vůz vyrobený společností HESS AG uvedlo do provozu Lausanne. To hodlá vozidly s kapacitou až 225 pasažérů nahradit soupravy trolejbusů s přívěsy. Ty jsou ve městě provozovány jako ve vůbec posledním městě na světě. 

Historický snímek z roku 1987 představující soupravu trolejbusu a přívěsu. (foto: Jürgen Lehmann)

Ačkoli jsou velkokapacitní soupravy pro Lausanne typické, je ukončení jejich provozu pochopitelné. Legislativní požadavky Švýcarska sice nasazení takových souprav ani do budoucna nijak neomezují, problémem je ale omezená nabídka na trhu a stále vyšší pořizovací cena přívěsů. Ta je dána zejména zvyšujícími se požadavky na kvalitu vleků – ty dnes mají vlastní topení, klimatizaci, informační systémy, kamerové systémy a celou řadu dalších spotřebičů. Jejich výrobcem – dnes už prakticky dominantním – je právě HESS, jehož výrobky lze jistě ověnčit mnoha superlativy, ale rozhodně mezi nimi nelze uvést i slovíčko „levné“. Cena přívěsů se tak má dnes pohybovat okolo ceny kompletního nového autobusu. To je investice, kterou mnozí dopravci nechtějí akceptovat, zvlášť pokud nehodlají v provozu soupravy rozpojovat a jejich hlavním účelem má být celodenní nabídka vysoké přepravní kapacity. To je i případ Lausanne, které už před lety rozhodlo, že stávající generaci 16 zbylých nízkopodlažních přívěsů HESS a sólo vozů NAW (sloužících mimochodem už více než 30 let) nahradí raději tříčlánkovými vozy.

Stejný typ trolejbusu (výrobce NAW) jako na snímku výše slouží v Lausanne dodnes, jen generace vleků se vyměnila. V příštím roce by měl provoz přívěsů definitivně skončit. (foto: Jürgen Lehmann)

16 souprav, které je možné ještě vytvořit, je mimochodem pouhým zlomkem původního království trolejbusových vlaků. Ještě v roce 2008 bychom napočítali ve městě celkem 60 přívěsů. Ty byly ale z větší části nahrazeny standardními článkovými trolejbusy, kterých město pořídilo v letech 2009–13 celkem 62. Dodavatelem těchto vozidel byl svého času HESS, který uspěl i v soutěži na dodání 12 tříčlánkových trolejbusů. Ten první byl do provozu s cestujícími nasazen dne 3. 8. 2020 na linku číslo 9, která je jistou variací na BRT systémy. 

Trolejbus HESS lightTram® 25 DC je vybaven trakčními bateriemi, které umožňují jízdu trolejbusů mimo trolejové vedení. Všech 12 trolejbusů, jež ponesou ev. č. 701–712, má být dodán do března 2021. Celkové náklady na jejich pořízení činí cca 413 mil. Kč. Jeden tříčlánkový trolejbus tak vyjde na astronomickou částku cca 34,3 mil. Kč. Se zařazením všech trolejbusů by měla být éra trolejbusových přívěsů ve městě ukončena.

Podobné články