Velká sláva se odehrála včera (16. 6. 2025) ve Frankfurtu nad Odrou. Místní dopravce SVF (Stadtverkehrsgesellschaft mbH Frankfurt (Oder)) uvedl ve večerních hodinách do provozu první z dodaných tramvají Škoda ForCity Smart (Škoda 46T) z produkce Škody Transportation.
Připomeňme, že Frankfurt (Oder) usiloval o nákup nových tramvají dlouhodobě, ať již ve spojení s dalšími městy, anebo samostatně. Původní soutěž z roku 2015 musela být po dvou letech zrušena, a tak byla vypsána v červnu 2018 soutěž nová, v níž vedle Frankfurtu poptávala nové tramvaje také města Cottbus a Brandenburg an der Havel. Celkem mělo být možné pořídit až 45 kusů, fixně ale bylo objednáno jen 24 kusů, z nichž 13 mělo zamířit do Frankfurtu. Ten jako jediný neměl sjednanou případnou opci na přikoupení dalších vozidel.
S ohledem na protest neúspěšného uchazeče, čínského gigantu CRRC, se uzavření výběrového řízení poněkud natahovalo, takže smlouva mohla být podepsána až 17. 2. 2021. Od té doby začala odtikávat dodací lhůta, která byla stanovena na léto 2023. Projekt ale nabral značný skluz (dle tvrzení výrobce kvůli vypuknutí ostré fáze války na Ukrajině), v důsledku čehož se plán dodávek významně pozměnil. Jako první se dočkal nové tramvaje právě Frankfurt nad Odrou, když dne 10. 4. 2024 došlo k vykládce vozu ev. č. 311, jenž následně začal absolvovat zkušební jízdy.
Optimistické prognózy stran brzkého zařazení do provozu s pasažéry se ale ukázaly jako přehnané. Schvalovací proces je v Německu náročnou disciplínou, navíc v daném případě musí výrobce koordinovat práce a zkoušky na třech sice provázaných, ale přesto různých projektech, přičemž tramvaje nejsou v žádném z měst zcela identické (Cottbus má dokonce vozidla širší – 2 400 mm oproti 2 300 mm ve zbylých dvou městech). Jak navíc počátkem roku přiznal zástupce SVF, ani výroba a předávky neprobíhaly zcela bez problémů kvůli reklamaci výrobních vad. Ty si na jaře 2025 vynutily i návrat jedné z již dodaných tramvají zpět do výrobního závodu na opravu.
Ještě v březnu 2025 bylo sděleno, že zahájení provozu s cestujícími lze očekávat v průběhu nadcházejícího měsíce, i tento termín byl ale ještě posunut, takže slavnostní prezentace se konala ve vozovně až dne 16. 6. 2025, načež vyrazila do provozu první tři vozidla (ev. č. 312, 313, 314). Ta byla nasazena na zvláštní pořadí linek č. 2 a 3 a svézt se s nimi bylo možné zdarma. Jako první vyrazila do provoze v 18:10 od zastávky Europa-Universität směrem na konečnou Messegelände tramvaj ev. č. 312, která byla na čele opatřena velkou červenou mašlí. Následovaly ještě odjezdy v 18:50 a v 19:40. Odjezdy linky číslo 3 k nácestné smyčce Kopernikusstraße byly v 18:20, 19:00 a 19:40. Pravidelný provoz vozů Škoda 46T byl zahájen od 17. 6. 2025.

Podobné setkání bude ve Frakfurtu čím dál vzácnější. Tramvaje KT4D budou po zařazení tramvají Škoda 46T z provozu odstaveny. (foto: Libor Hinčica)
Připomeňme, že tramvaje mají délku 28 960 mm a jsou koncipovány jako tříčlánkové s usazením na dvojici otočných (krajních a hnacích) podvozcích a na jednom (středním a běžném) neotočném podvozku. Každá z tramvají pojme 50 sedících (+ řidič) a 100 stojících pasažérů, v interiéru se nachází také 5 sedadel sklopných. Vozidla nejsou 100% nízkopodlažní. Podíl nízké podlahy činí 70 %, přičemž vyvýšeny jsou oddíly nad krajními podvozky, kam je nutno překonat dvojici schůdků (podlaha se zde nachází na úrovni 786 mm nad temenem kolejnice). Škoda řadí vozidla do rodiny ForCity Plus, oficiálně typové označení je Škoda 46T. Cena jedné tramvaje by měla činit zhruba 2,65 mil. € (tedy cca 66,25 mil. Kč).
V současné době se ve Frankfurtu nad Odrou nachází 8 z 13 objednaných vozů, dodávka tedy ještě stále nebyla dokončena. Postupné zařazení nových tramvají umožní vyřadit z provozu všechny tramvaje KT4D, které se ve městě momentálně nacházejí. Provozní éra „ká té čtyřek“, které byly do města dodávány v letech 1987–1990 (celkem 34 ks), se tak chýlí nezadržitelně ke konci.