Menu

Tramvaj pro zimní olympiádu

Nová tramvaj zkonstruovaná speciálně pro nasazení v oblasti konání zimních olympijských her v Číně. (zdroj: chinadaily.com.cn)
Nová tramvaj zkonstruovaná speciálně pro nasazení v oblasti konání zimních olympijských her v Číně. (zdroj: chinadaily.com.cn)
Stáhnout PDF
Tramvaje
24. 08. 2021 18:53
Libor Hinčica
2 minuty čtení

S ohledem na posun loňských letních olympijských her na letošní rok se již po pár měsících rozhoří olympijský oheň znovu na zimní olympiádě. Jejího pořadatelství se chopil Peking, který se tak stane vůbec prvním světovým městem, jež hostilo jak letní (2008), tak zimní olympijské hry.

Zájem o pořádání XXIV. zimních olympijských her mělo původně šest měst, mezi nimi i polský Krakov, kde se však obyvatelé v referendu rozhodli, že by místo finančních prostředků na stavbu sportovních areálů uvítali raději metro. Postupně pak odpadali další kandidáti, takže finální volba zůstala jen mezi kazašským Almaty a čínským Pekingem. Právě čínská metropole o čtyři hlasy nakonec vyhrála, a tak by v únoru 2022 měli sportovci vyrazit do Čínské lidové republiky. Peking ovšem nebude jediným místem, v němž se budou sportovní akce odehrávat. Všechny závody v lyžování, s výjimkou alpského lyžování, by se měly odehrát ve městě Zhangjiakou v místním zimním středisku Taizicheng (což je formálně samostatná obec), které prošlo v souvislosti s budováním sportovišť velkou proměnou. Do města, jež je od Pekingu vzdáleno zhruba 170 km vzdušnou čarou, by měl diváky i sportovce převážet z hlavního města rychlovlak, jenž by měl trasu zvládnout za zhruba 50 minut. Zajímavostí je však volba dopravního prostředku hromadné dopravy v samotné vesnici Taizicheng. Cestujícím zde totiž budou sloužit tramvaje.

Pohled do interiéru vozu. (zdroj: chinadaily.com.cn)

Jejich výroby se zhostil podnik CRRC Zhuzhou Electric Locomotive Co., Ltd., který má pro provoz vyrobit celkem tři 100% nízkopodlažní tramvaje, jejichž design by měl být dle čínských médií dílem italského designového studia Pininfarina. Na bočnici první představené tramvaje ještě chybí charakteristické „vločky“, které mají umocňovat užití vozů pro olympiádu a které jsou výrazným designovým prvkem vozidla.

Vizualizace vozidla včetně „vloček“ na bočnicích. (zdroj: chinadaily.com.cn)

Každá z obousměrných tramvají má mít délku 27 m a šířku 2,65. Interiér je laděn do bílých barev a místo k sezení v něm nalezne celkem 48 pasažérů. Dalších až 102 může ve vozidle stát. K dispozici budou ve vozidlech prostory na odložení lyží. Maximální rychlost má být 70 km/h, nicméně v provozu se s využitím této rychlosti nepočítá. Na úseku dlouhém 1,6 km má být celkem 6 stanic, takže mezizastávková vzdálenost ani jízdu takovou rychlostí neumožní. Tramvajová trať byla vybudována přímo pro účely olympijských her, z čehož také vyplývá její severojižní trasování od historické vesničky (se zhruba 800letou tradicí) přes nákupní třídu, skrz prostranství na udělování medailí (s přestupem na vysokorychlostní vlak) a olympijskou vesničku se zakončením u sportovišť. V srpnu 2021 měla být trasa již z 90 % hotová, se zahájením zkoušek přímo v Taizichengu se ale počítá až v prosinci 2021. Tramvaje nicméně budou ve městě již dříve. První vůz by měl být předán do 5. září, zbylé dva nejpozději v říjnu. Tramvaje nebudou využívat trolejového vedení. Jejich napájení má probíhat z napájecí kolejnice na zastávkách (se spodním přívodem), přičemž zásobníkem elektrické energie budou superkondenzátory.

Do budoucna se plánuje, že tramvaj budou využívat návštěvníci místního lyžařského střediska, přičemž se plánuje prodloužení na obou koncích o celkově cca 5,1 km, přičemž na trase by mělo přibýt dalších 14 zastávek.

Trasa tramvaje v Taizicheng. (zdroj: chinadaily.com.cn)

Podobné články