Turecko-český výrobce TEMSA Skoda Sabancı Ulaşım Araçları Anonim Şirketi, jenž je z 50 % vlastněný českou skupinou PPF, představil na veletrhu Busworld v Belgii nového zástupce své modelové řady Avenue. Pod tímto obchodním jménem byly doposud nabízeny pouze autobusy o délce 12 m, nově však jméno převzal i elektrický midibus o délce 9,5 m.
TEMSA vyrábí aktuální generaci svého 9,5m vozu s typovým označením MD9 (resp. v částečně nízkopodlažní městské verzi MD 9 LE) od roku 2012, kdy se konala premiéra uvedeného modelu. Od dieselové verze byla odvozena varianta s elektrickým pohonem (jako model TEMSA MD 9 LE electriCITY), jež si odbyla premiéru v roce 2015 v Miláně, nicméně prvního zákazníka pro ni se podařilo nalézt až o čtyři rok později ve Švédsku a ani poté nebyl zájem trhu nikterak velký. Elektrobusy MD 9 LE electriCITY sice můžeme nalézt vedle zmíněného Švédska také ve Francii, v Litvě, v Rumunsku, v Itálii a v domácím Turecku, avšak ve všech případech šlo o menší zakázky (autorovi se podařilo dohledat celkem 41 prodaných vozů uvedeného typu, nepůjde ovšem patrně o úplný výčet). U nás se jeden z předváděcích kusů mihnul krátce v listopadu 2021, kdy si vůz zapůjčila MĚSTSKÁ DOPRAVA Mariánské Lázně.
Nyní by měl být model MD9 electriCITY nahrazen nástupcem, který byl již zařazen do rodiny autobusů Avenue, konkrétně co by typ Avenue Neo. Jako Avenue označovala TEMSA od roku 2008 svůj 12m autobus, který během let prošel několika inovacemi. Ta první proběhla v roce 2016, kdy byl autobus po faceliftu nazýván krátce jako model Avenue Plus, další úpravy vzhledu přišly s příchodem elektrické verze, kterou je díky kooperaci se Škodou Electric známá dobře pod označeními Škoda 36 BB a Škoda 36 Tr také v tuzemsku.
Elektrobus Avenue Neo 9e zaujme na pohled nezvykle futuristickými křivkami (a kus vystavený na veletrhu také křivě namontovanými stěrači), jimž dominuje velký šikmý sloupek za předními dveřmi, jenž je pak tvarově kopírován i u přechodu k zadnímu čelu. Platforma, na níž je inovovaná verze elektrického midibusu postavena, má být přejata z dosud vyráběného typu MD9 electriCITY. Zachována zůstala šířka 2 400 mm a ve své podstatě i délka (9 500 mm versus dříve uváděných 9 496 mm). Výška nového vozu činí 3 250 mm, zatímco u starší (nicméně stále nabízené verze) jde o 3 132 mm. Motor pochází z produkce firmy MT4 a jeho výkon činí 265 kW. To představuje oproti typu MD9 electriCITY nárůst o 15 kW výkonu.
Narostla také kapacita trakčních baterií (doposud standardně 220 kWh). Ty mohou být umístěny ve 4, 6 nebo 8 boxech, z nichž každý má kapacitu elektrické energie 48 kWh. Celkem jde tedy 192 kWh, 288 kWh nebo 384 kWh. Chemické složení článků výrobce neuvedl. TEMSA uvádí, že dojezd elektrobusu by měl činit až 600 km, to ovšem může být možné vzhledem k uvedeným kapacitám baterií jen za výjimečně příznivých podmínek. Montáž bateriových boxů měla podle tiskové zprávy výrobce probíhat přímo v závodě Temsy v Adaně. Nabíjení má být možné pomocí standardizované zásuvky CCS2, případně pomocí systému OppCharge. Nabíjecí výkon může činit až 300 kW.
Obsaditelnost vozu Avenue Neo 9e může činit až 75 osob, z toho 30 sedících (při schválení ve třídě I), případně až 33 sedících (při schválení ve třídě II). Na výběr je buďto výchozí dvoudveřové provedení (1-2-0), anebo třídveřová varianta s posledními jednokřídlými dveřmi.
Výroba nového modelu by měla být údajně zahájena od konce letošního roku. Zda se nezvyklý design následně dostane i na další autobusy v nabídce Temsy, nebyli schopni oslovení zástupci výrobce na veletrhu osvětlit (resp. podali k dané záležitosti protichůdné informace).