Menu

Târgu Jiu chce jen trolejbusovou dopravu, čeká na nová vozidla

Trolejbus na cestě do centra dne 30. dubna 2019. (foto: Andrej Char’kovoj)
Trolejbus na cestě do centra dne 30. dubna 2019. (foto: Andrej Char’kovoj)
Stáhnout PDF
Autobusy Trolejbusy
26. 07. 2020 14:55
Vít Hinčica
4 minuty čtení

Ve městě Târgu Jiu, které leží na jihozápadě Rumunska a má dnes okolo 80 tisíc obyvatel, byla 20. června 1995 zavedena trolejbusová doprava, když se toho dne trolejbusy poprvé s cestujícími rozjely na 8,9 km dlouhé severojižní trati Artego–9 mai. K této první trati se přidala dne 1. prosince 1999 otevřená větev o délce 3,8 km z centra města do čtvrti Bârsești, která leží za řekou Jiu, na západním okraji města. Kromě těchto dvou trolejbusových linek dnes funguje ve městě ještě 6 autobusových linek, radnice města ovšem míní autobusy sprovodit ze svých ulic pryč a poslat trolejbusy i na tyto linky.

Vjezd do vozovny, kde se dne 20. července 2020 odpoledne seřadily všechny místní trolejbusy a žádný už nebyl na lince (další vozy byly za provozní budou vpravo). Vozovna má být předmětem modernizace.

Pro tento účel potřebuje město získat nové trolejbusy, přičemž nejprve se podařilo sehnat finance na 20 vozidel. Ta byla soutěžena v rámci už více než rok běžícího a ještě stále plně neuzavřeného tendru, který počítal i s 20 vozy pro Ploiești, jež už se ovšem oznámení dodavatele dočkalo. Jak jsme informovali minulý týden, do Ploiești poputují nová Trollina. Târgu Jiu nicméně ještě musí počkat, než rumunské ministerstvo veřejných prací, rozvoje a správy uzavře i tu část tendru, která se jej týká. Hodnocení technických kritérií je už ovšem konečně u konce a vítěz už snad tedy bude brzy oznámen. Ostatně nutnost dlouhého čekání navzdory tomu, že již loni na podzim byli známi všichni čtyři účastníci tendru, představitele Târgu Jiu velmi rozmrzela. 

Târgu Jiu by mělo získat 11 klasických trolejbusů a 9 parciálních trolejbusů. Rozdělení nových trolejbusů je podle oficiálního materiálu následovné (délky linek jsou brány tam a zpět, přesto jsou někdy vzdálenosti o něco větší, než by odpovídalo realitě, zřejmě se tedy jedná o cílový stav; aktuální plán sítě je zde):

Linka 1: délka 17,9 km – 10 klasických trolejbusů;
Linka 2: délka 13,4 km – 1 klasický trolejbus;
Linka 3: délka 27,2 km – 1 parciální trolejbus;
Linka 4: délka 24,5 km – 1 parciální trolejbus;
Linka 5: délka 29,3 km – 2 parciální trolejbusy;
Linka 6: délka 28,0 km – 1 parciální trolejbus;
Linka 7: délka 28,1 km – 2 parciální trolejbusy;
Linka 8: délka 32,6 km – 2 parciální trolejbusy.

Nejvytíženější linkou ve městě je tradičně trolejbusová linka číslo 1, příchodem 10 klasických trolejbusů by došlo k jejímu výraznému posílení. Târgu Jiu získalo v letech 1995 a 1996 12 článkových trolejbusů Rocar E217 a 5 sólo vozů Rocar E212, které jsou sice dosud všechny v evidenci místního DP, společnosti S.C. TRANSLOC S.A., avšak na ulice jich kvůli různým problémům vyjíždí denně naprosté minumum a ani výpomoc ze strany různých ojetých autobusů, z nichž některé jsou už zralé do šrotu, často nepomáhá k dodržování jízdního řádu (současné odjezdy spojů viz zde). 

Trať do čtvrti Bârsești při pohledu od východu.

Otázkou ovšem je, jakou parciální trolejbusy budou muset mít kapacitu baterií, aby některé ze současných autobusových linek obsloužily. Je sice pravda, že počty denních spojů jsou u většiny autobusových linek velmi nízké, problémem je zatím ale možnost dobíjení. Například v případě linky 3 je podíl zatrolejované trasy v jednom směru méně než 20 % a při zachování stávajícího jízdního řádu je jeden vůz pro obsluhu této linky nedostatečný. Je tedy nutné počkat si na další informace o tom, jak budou přesně parciální trolejbusy nabíjeny. 

Ředitel místního DP, Mihai Paraschiv, se loni nicméně na konci roku pochlubil tím, že se jeho podniku a radnici Târgu Jiu po vyjednávání s příslušným ministerstvem, kde se loni řešily různé politické půtky, jež proces čerpání unijních dotací zpožďovaly, podařilo získat z regionálního operačního programu na léta 2014 až 2020 další zdroje ve výši přibližně 24 mil. EUR (630 mil. Kč) na obnovu a rozšíření trolejbusového provozu. Tyto peníze půjdou na obnovu 13,62 km (obousměrně) + 2,7 km (jednosměrně) trolejového vedení a zřízení 0,36 km nového trolejového vedení (obousměrně), na nákup dalších 15 trolejbusů, čímž bude možné posílit na daných 8 městských linkách intervaly, a dále na modernizaci zastávek a zavedení elektronického jízdného. Navíc ještě bude zmodernizováno zázemí Translocu, takže budou mít trolejbusy o něco důstojnější zázemí. V případě úspěšného dokončení této druhé fáze by však mohly být autobusy ve městě minulostí. 

Konečná Artego.

Neoznačené foto: autor

Poděkování: Andrej Char’kovoj

 

Podobné články