Menu

Tandem Yutong/Ikarus vyhrál soutěž na dodání až 160 trolejbusů pro Budapešť

Trolejbus Yutong T18 na fotomontáži v barvách Budapešti. (zdroj: Yutong, úprava Jiří Mejstřík)
Trolejbus Yutong T18 na fotomontáži v barvách Budapešti. (zdroj: Yutong, úprava Jiří Mejstřík)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
27. 08. 2025 08:27
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Táhnoucí se výběrové řízení na dodání až 160 nových trolejbusů pro maďarskou metropoli zná svého vítěze. Podle očekávání jím byla vyhlášena společnost Electrobus Europe Zrt., která nabídla vozidla čínského producenta Yutong. Členem konsorcia byl současně také maďarský Ikarus, který dosud spolupracoval na výrobě elektrobusů s jiným čínským gigantem – CRRC.

Výběrové řízení bylo vypsáno již v únoru 2024, přičemž zájem o participaci v tendru měla čtveřice uchazečů – Škoda Electric, Solaris Bus & Coach, Yutong s Ikarusem (jako Electrobus Europe Zrt.) a Bozankaya. Škoda ovšem do další fáze nabídku nepodala, oproti tomu značky Solaris, Yutong i Bozankaya se další fáze účastnily. Po několikakolovém (a nutno říci, že maximálně profesionálně vedeném) jednání se finální nabídky odevzdávaly v březnu. Ačkoli hodnoticích kritérií bylo více než jen pouhá pořizovací cena, byly rozdíly v nabídkových cenách mezi jednotlivými účastníky natolik propastné, že ani posbírání bodů v dalších kritériích nemohlo na finálním pořadí účastníků nic změnit.

Na třetí příčce se tak usídlil s velkým odstupem Solaris Bus & Coach, na druhém Bozankaya a na prvním Yutong (s Ikarusem). Následně ale probíhalo ještě vyhodnocování nabídek a zadavatel zaplavil dodavatele několika sériemi doplňujících dotazů. Nabídka od Solarisu byla nakonec označena jako neplatná a španělsko-polský producent byl z tendru vyloučen, takže se finální rozhodování uskutečnilo jen mezi Yutongem/Ikarusem a Bozankayou. Zatímco Bozankaya si nacenila jeden sólo vůz na 569 000 € (cca 13,94 mil. Kč/vůz) a článkový na 729 000 € (zhruba 17,86 mil. Kč), v případě Yutongu/Ikarusu šlo o 451 500 € (přibližně 11,06 mil. Kč) za trolejbus standardní délky a 649 000 € (okolo 15,9 mil. Kč) za kloubový vůz. V dalších hodnocených parametrech sice nabídla Bozankaya obvykle lepší hodnoty než čínsko-maďarský tandem, v součtu to ale stačilo jen na 889,56 bodů z 1 000, zatímco dealer Electrobus Europe Zrt. posbíral 961,72 bodů.

Zadavatel pojal soutěž maximálně transparentně a pokoušel se od počátku o co největší rozšíření okruhu dodavatelů (splněny přitom musí být základní podmínky stran podílu dodávek z EU). Výsledkem byla nejen na trhu trolejbusů neobvykle široká účast dodavatelů, ale především výsledná cenovka, která je o zhruba třetinu (!) nižší, než za jaké pořizují trolejbusy v soutěžích umožňujících účast jediného dodavatele zadavatelé v tuzemsku.  

Formálně bude možné budapešťskou zakázku uzavřít až 5. 9. 2025 (po uplynutí odvolacích lhůt), ale vzhledem k férovému průběhu tendru, kdy zadavatel neplnil pouze roli poslušného servilního vazala některého z dodavatelů, nelze předpokládat, že by proti výsledku byly vznášeny protesty. Základní objednávka předpokládá koupi 40 trolejbusů, z toho 16 o délce 12 m a 24 osmnáctimetrových. Podpis kontraktu ovšem ještě sám o sobě objednávku neznamená (smlouva je pojata jako rámcová) a Budapešť vyčkává na přislíbení financování.

Pro čínského výrobce jde o druhý úspěch v Evropě v zakázkách na dodání trolejbusů. V červnu byl potvrzen jako dodavatel 22 trolejbusů pro rumunskou Bukurešť.

Podobné články