Menu

Švýcarský Fribourg zařadil nové trolejbusy HESS

Jeden z prvních pěti vozů HESS lighTram® 19 DC ve Fribourgu. Zbylých pět vozů má být dodáno do konce listopadu 2020. (foto: TPF; Jo Bersier)
Jeden z prvních pěti vozů HESS lighTram® 19 DC ve Fribourgu. Zbylých pět vozů má být dodáno do konce listopadu 2020. (foto: TPF; Jo Bersier)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
24. 10. 2020 18:53
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Švýcarský Fribourg (německy Freiburg im Üechtland) je hlavní město stejnojmenného kantonu, jež leží na pomezí mezi francouzsky mluvící oblasti a německy mluvící oblasti Švýcarska. Ve městě samotném žije okolo 38 000 obyvatel, v rámci aglomerace se uvádí až 110 000 obyvatel. Dlouhou tradici má ve městě trolejbusová doprava, která se nyní dočkala obnovy vozového parku novými vozidly z produkce švýcarské společnosti HESS.

Ve Fribourgu bychom nalezli vůbec první trolejbusový provoz ve Švýcarsku, nešlo ale o městskou linku, ale meziměstskou vedenou z Fribourgu do města Farvagny, přičemž max. délka této tratě byla 12,5 km (její výstavba probíhala postupně v letech 1911 až 1916). Trolejbusy byly dodány vídeňským závodem Daimleru a využívaly elektrický systém Mercédès-Électrique-Stoll známý u nás také z provozů v Českých Budějovicích či Gmündu (resp. Českých Velenicích). Ačkoli existovaly plány trolejbusy prodloužit, po první světové válce, které se sice Švýcarsko přímo neúčastnilo, avšak zažilo v jejím důsledku hospodářský pokles, se žádný ze záměrů nerealizoval. Stará vozidla, jejichž technologie se navíc dále nevyvíjela, byla nakonec odsouzena k likvidaci. První úsek byl zrušen v roce 1927, poslední pak v roce 1932, kdy místo trolejbusů vyjely autobusy, jež zvládly jízdu mezi oběma městy za pouhých 30 minut, zatímco stařičkým trolejbusům to trvalo 50.

Motorový vůz ev. č. 8 z roku 1904 na snímku pořízeném v posledním roce provozu fribourských tramvají, tedy v roce 1965. Celkem ve městě sloužilo 13 tramvají z let 1897 až 1913. (zdroj: Wikipedia.de; foto: Ivlianvs)

V samotném Fribourgu zajišťovaly dopravu cestujících již od roku 1897 úzkorozchodné (1 000 mm) tramvaje. Ty začaly být postupně od roku 1949 nahrazovány městskými trolejbusy moderní koncepce, z nichž ty vůbec první dodala francouzská Vétra, která si udržela pozici dvorního dodavatele až do roku 1964. Trolejbusy nehradily tramvajovou síť naráz, jejich rozvoj byl pozvolný, takže poslední tramvaj opustila město až v roce 1965. Dnes jsou v provozu ve městě tři trolejbusové linky, pro jejichž obsluhu měl dopravce k dispozici až do října celkem 21 trolejbusů. Devět vozů z roku 2004 vzniklých v kooperace švýcarského HESSu a německého MANu (typ NGT 204 F) bylo dosud nasazováno na linku číslo 1, 12 novějších vozů HESS BGT N2-C (Swisstrolley 3) z let 2009 a 2010 se zabydlelo na linkách 2 a 3.

Flotila nejstarších vozů HESS/MAN NGT 204F (ev. č. 513–521), jež byly svého času vyrobeny přesně dle specifikace Fribourgu, má být postupně nahrazena novými trolejbusy z produkce HESSu, konkrétně vozidly s obchodním jménem HESS lighTram® 19 DC. Vozidla si dopravce objednal na jaře letošního roku s tím, že poptal celkem 10 trolejbusů. Prvních pět dodaných vozů bylo představeno slavnostně dne 9. 10. 2020. Dopravce může navíc v budoucnu využít opci, která by mu umožnila nahradit trolejbusy i na linkách 2 a 3, případně nahradit autobusy na lince číslo 6. Trolejbusy jsou řešeny jako parciální a za 10 vozů dal Fribourg celkem 13,2 miliónů franků, tedy astronomických 33 mil. Kč za vůz.

Trolejbusy HESS/MAN NGT 204F z roku 2004 nabízí dopravce již nyní k odprodeji, přičemž upřednostňuje přímý prodej některému z dalších DP, kde by mohly vozit dále sloužit. (zdroj: Wikipedia.org foto: Markus Giger)

Další tři milióny franků (cca 75 mil. Kč) má spolknout modernizace infrastruktury, která je částečně zastaralá a která není uzpůsobená pro provoz parciálních trolejbusů s větším odběrem. Dojít má k modernizaci dvou měníren a výstavbě jedné měnírny nové. Ve vozovně navíc přibyly externí nabíječky pro baterie, neboť vozovna není vybavena trolejovým vedením. Nabíječky mají zároveň sloužit pro potřeby předehřátí vozidel v zimních měsících před výjezdem na linku.

8 z 9 duobusů HESS/MAN NGT 204 F, které jsou vybaveny plnohodnotným naftovým motorem o max. výkonu 280 kW, nabízí již nyní dopravce k odprodeji případným zájemcům. Hezkým gestem je, že dopravce informoval o možnosti získání nízkopodlažních vozů skrze mezinárodní asociaci veřejné dopravy UITP své kolegy v dalších městech a zemích a nenabídl vozy jen na svém webu.

Podobné články