Menu

STENBUS má kloubový MAN Lion’s City EfficientHybrid

Nová vlajková loď společnosti STENBUS v obratišti Černý Most. (foto: Honza Tran)
Nová vlajková loď společnosti STENBUS v obratišti Černý Most. (foto: Honza Tran)
Stáhnout PDF
Autobusy
24. 11. 2021 07:17
Matěj Stach
5 minut čtení

Lví výběh dopravce STENBUS se v měsíci listopadu rozrostl o další exemplář. A ne ledajaký. Flotilu vozidel dislokovaných na linky Pražské integrované dopravy rozšířil MAN Lion’s City 18C EfficientHybrid – první tuzemský stroj svého druhu. Sněhobílý kloubový autobus se včera – dne 23. 11. 2021 – premiérově představil na pořadích 354/18 (ranní část) a 354/17 (odpolední polovina), přičemž na druhém jmenovaném bude i turnusován i pravidelně.

Kloubové autobusy provozuje rodinný podnik z Horních Počernic již 14. rokem. Za tu dobu skrz něj prošlo při započtení nového přírůstku celkem 12 dvoučlánkových vozů, které byly vždy provozně spjaté se sklady DHL v Jirnech u Prahy. První vlaštovkou byla v tomto směru Karosa C 744.24 z roku 1991, již STENBUS odkoupil v srpnu 2007 od společnosti Martin Uher (ex-1128). Vůz prapůvodně provozovaný břeclavským ČSAD doplnila o rok později Karosa B 741.1918 (prototyp BK 3) předtím jezdící postupně u DP města Hradce Králové pod ev. č. 230 a u dopravce Autobusy KAVKA. Ta ovšem v provozu vydržela pouze do jara 2011, kdy byla odstavena a následně sešrotována. Příměstská Karosa C 744 ji následovala o rok později, kdy předala pomyslný štafetový kolík vozům řady B 900 a konec svého života po odprodeji prožila jako pojízdná prodejna náhrobních doplňků. Uzavřela zároveň první kapitolu provozu kloubových autobusů u firmy STENBUS, jež byla postavena výhradně na linkách smluvní přepravy.

Linka 354 je v rámci Pražské integrované dopravy jedinou, na které je možné v případě zdvojených spojů narazit hned na dva kloubové vozy najednou. Tuto situaci zachytila také fotografie od zastávky Jirny, Logistický park z 20. 9. 2019, na které hraje hlavní roli Karosa B 961E.1970 ev. č. 1786. V dáli je zřetelný vůz ev. č. 1788. (foto: Matěj Stach)

Je neděle 1. 4. 2012 a z terminálu Černý Most večer odjíždí první spoj nové linky 354. Ta nahrazuje původní, výhradně smluvní dopravu do jirenských skladů DHL a je od začátku postavena mimo jiné na provozu dvojice kloubových autobusů v pracovní dny. V souvislosti s integrací spojů do Pražské integrované dopravy nazbrojil STENBUS vozy Karosa B 941.1930 (ex-264) a B 941E.1962 (ex-266) původem z Hradce Králové. V Praze bílé autobusy postupně obdržely ev. č. 1786 a 1787, přičemž v červnu 2012 je následně doplnil zbrusu nový čtyřdveřový MAN NG 323 Lion’s City G ev. č. 1788 v červeno-bílo-modré trikoloře PID. V říjnu 2013 ještě zakoupil STENBUS z polského Wałbrzychu trojici Karos B 961E.1970 v tamním typickém žluto-zeleném schématu s červeným pruhem. Tyto vozy ovšem nikdy nezasáhly do provozu a byly postupně rozebrány na náhradní díly a sešrotovány. Dílčí zajímavostí je, že dveře z těchto strojů se v roce 2015 objevily na vozu ev. č. 1786.

S platností od 1. září 2014 byla linka 354 prodloužena od jirenského DHL až do městysu Nehvizdy, tato změna se ovšem nijak nepromítla do počtu vypravovaných kloubových autobusů. Postupně také dorazila do Horních Počernic další vlna obnovy parku článkových vozů. V říjnu 2015 zakoupil STENBUS z Karlových Varů vůz B 961.1970 ev. č. 375, který od prosince pod ev. č. 1783 nahradil na šejdrové směně linky 354 vůz 1787. V květnu 2016 následně dopravce pořídil poslední vyrobenou kloubovou Karosu vůbec – rudý vůz B 961E.1970 v. č. 512 původem od Martina Uhera (ex-1147). Ten si na svoji premiéru pod číslem 1786 počkal až do měsíce října. Mezitím STENBUS v dubnu 2016 odstavil původní vůz ev. č. 1786, který následně nechal sešrotovat. Karosa B 941E.1962 ev. č. 1787 skončila na lince 354 následně v září 2016, načež byla v následujícím měsíci odprodána na diskotékové svozy do Hobe Music Hall v Pardubicích.

Ranní obrat z pražských Roztyl do husitského kraje kmenově zajišťuje MAN NG 363 Lion’s City G ev. č. 1783 z roku 2019. Snímek z pondělí 15. 11. 2021 jej vyobrazuje na autobusovém nádraží v Táboře. (foto: Matěj Stach)

Další doplnění kloubové flotily přišlo v září 2019, kdy hornopočernický dopravce zakoupil nový MAN NG 363 Lion’s City G. Vůz ev. č. 1787 poprvé vyrazil na linku 354 dne 18. 10. 2019 a odsunul stávající vlajkovou loď stejného typu na šejdrovou směnu namísto rudé Karosy. V tu chvíli nejstarší Karosa B 961.1970 držící číslo 1783 byla již s předstihem v srpnu odstavena a v lednu 2020 prodána do stylové destinace – Volejbalovému klubu Karlovy Vary, kde by měla sloužit jako převlékací kabinky a bufet v jednom. Konečně během závěru roku 2019 a první poloviny roku 2020 byly všechny firemní autobusy přečíslovány – mezi nimi i Karosa B 961E na ev. č. 1781, starší kloubový MAN na 1782 a ten nový na 1783. Všech článkových vozů se tento proces dotkl konkrétně v dubnu.

Nejnovější přírůstek klubu kloubových autobusů dopravce STENBUS v konečné zastávce Nehvizdy, U Studánky. (foto: Honza Tran)

V tomto stavu věci vydržely až do letošního roku, kdy od pátku 1. října 2021 společnosti STENBUS přibyl nový kloubový výkon na mezikrajské lince 401 jezdící z pražských Roztyl přes Benešov, Bystřici, Olbramovice a Votice do Tábora. Posílení především ranního spoje do Tábora bylo vynuceno velkým množstvím do něj dojíždějících školáků. Celý pár spojů poté logicky vyvolal v dopoledních hodinách potřebu vypravovat najednou všechny tři stávající kloubové autobusy, čímž se firma ocitla bez záložního stroje. Dopravce tak v mžiku musel sehnat další vůz, ke kterému se po krátké předmluvě tímto dostáváme. Vzhledem k okolnostem organizátor v tomto případě logicky slevil ze svých, jindy nepřekročitelných požadavků na jednotný lak a standardizovaný interiér, jak je ostatně i patrné z již přiložených fotografií.

Ve svůj první provozní den se kloubový MAN Lion’s City EfficientHybrid ev. č. 1784 blíží ke své konečně zastávce Jirny, DHL. (foto: Radek Jareš)

Čerstvě zařazený MAN Lion’s City NG 360 18C EfficientHybrid patří mezi tzv. skladové vozy, což byl v nastalé palčivé situaci jediný segment nabídky, ve kterém mohl dopravce vybírat. Pro jakou společnost byl MAN určen původně se dohledat nepodařilo, je však zjevně nakonfigurován dle zvyklostí německého trhu. Vůz je standardně vybaven motorem nové generace D 1556 LOH10 o výkonu 265 kW v kombinaci s automatickou šestistupňovou převodovkou ZF. Plně přitom odpovídá emisní normě EURO VI-D a jak už ostatně vyplývá i z typového označení, je doplněn o mild-hybridní modul umístěný v zadním článku na střeše. Jak takové zařízení funguje, jsme připomínali na příkladu dvanáctimetrového vozu jezdícího od letošního roku u ČSAD POLKOST. Vůz je vybaven celkem trojicí dveří, které jsou všechny dovnitř otočné a disponují nadstandardní světlou šířkou 1 210 mm. Poháněné však nejsou klasicky vzduchem, nýbrž elektricky.

Záběr z obratiště Nehvizdy, U Studánky nabízí také zadní partie vozu, z nichž vykukuje na levé straně mild-hybridní modul. (foto: Matěj Stach)

Vskutku netradiční je vzhledem k výše popsaným skutečnostem interiér, který značně narušuje představy o standardizovaném vzhledu známém z posledních let. Skořepinových, modře potažených sedadel Kiel City Schale Advanced v salonu nalezneme celkem 46. Na dvou plošinách umístěných naproti druhým a třetím dveřím je dále zabudováno celkem 6 sklopných sedáků z rodiny Verso – v případě první plošiny se jedná o 4 sedačky vývojového stupně 4, ve druhém článku se bavíme o dvojici sedáků ve verzi bez opěrky zad (stupeň 2). S další zhruba stovkou lidí se poté ve vozu počítá jako se stojící. Netradiční je také podlahová krytina s ladně hnědým dřevěným dekorem, už obyčejná naopak nerezová madla. Celý vůz je samozřejmě klimatizovaný a vybavený kompletní sadou vnitřních i vnějších panelů od společnosti BUSE.

Pohled do – na poměry Pražské integrované dopravy – netypického interiéru nového MANu. (foto: Matěj Stach)

Náhled do zadního článku autobusu. (foto: Matěj Stach)

Do hornopočernické provozovny dopravce STENBUS dorazil bílé zbarvený vůz po vybavení tably a palubním počítačem v úterý 16. listopadu 2021. Následně byl polepen výsostnými znaky společnosti, přiděleným ev. č. 1784 navazujícím na v první pasáži článku jmenované souputníky a dovybaven dle standardů PID. Do provozu poprvé zasáhl 23. 11. 2021, kdy nejprve obsloužil ranní část šejdrového pořadí 354/18 a odpoledne následně vyjel na kurs 354/17, na který bude nasazován kmenově. Ve vodách Pražské integrované dopravy tím doplnil svého krátkého trikolorního kolegu typu MAN Lion’s City 12C EfficientHybrid, který se na začátku letošního července usídlil pod ev. č. 1816 u černokosteleckého ČSAD POLKOST. Celorepublikově narostl počet provozovaných autobusů MAN Lion’s City nové generace na 4.

Podobné články