Menu

Stávka v Solarisu skončila. Trvala téměř 40 dnů

Autobus Solaris Urbino 12 LE na propagační fotografii výrobce. (foto: Solaris Bus & Coach)
Autobus Solaris Urbino 12 LE na propagační fotografii výrobce. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy Ostatní
03. 03. 2022 17:01
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Stávka v polském závodu společnosti Solaris Bus & Coach (člen skupiny CAF) v Bolechowě je u konce. Spor o navýšení mezd mezi vedením společnosti a odbory začal již 24. 1. 2022. Odborům se nelíbilo, že společnost přerozdělila růst mezd mezi všechny zaměstnance na základě procentuálního navýšení. Pracovníci v manažerských pozicích tak logicky dosáhli na vyšší nárůst mzdy než dělnické pozice, u nichž mělo dojít k navýšení jen o 270 zlotých (cca 1 500 Kč).

Odbory po neúspěšných jednáních, jež se táhly od září 2021, proto sáhly ke stávce, která místy nabírala dost bizarní podoby. Odbory původně požadující navýšení o 450 zlotých se s ohledem na zatvrzelost vedení vrátily ke svému původnímu požadavku z podzimu, který počítal s navýšením o 800 zlotých. Vedení společnosti přitom opakovaně tvrdilo, že požadavky odborů jsou nereálné a že na (ani původně navrhované) navýšení nelze přistoupit. Jednání pak zkomplikoval i fakt, že hned v prvním týdnu stávky sestoupil mezi zaměstnance prezident firmy a nechal se se stávkujícími vyfotit, aby hned následující den odmítl již domluvenou návštěvu odborových předáků z Varšavy, kteří ani nebyli vpuštěni do areálu s odkazem na pandemii Covidu-19.

Polívčičku si pochopitelně přihřáli také někteří politici, jež přijeli protestující podpořit, dojít mělo dokonce na posílání dopisu španělskému předsedovi vlády (vzhledem k tomu, že CAF coby majitel Solarisu je španělskou společností) a odbory vzývaly všemožné spojence, aby je v jejich snaze za lepší pracovní podmínky podpořili. Obě strany sporu se také střídavě dohadovaly o tom, na kolik výroba vlastně nadále funguje a kolik lidí je v práci. Jedna z odborových organizací se poté neúčastnila smluveného setkání v druhé polovině února poté, co jí nebylo umožněno přidat do vyjednávacího týmu dalšího člena atp.  Pro jednání mezi znesvářenými stranami byl vybrán mediátor Rafał Dutkiewic, bývalý primátor Wrocławi, který však na další schůzky po měsíci práce rezignoval s odkazem na osobní důvody.

Finální rozuzlení tak přinesl až 3. březen 2022, kdy byla stávka prohlášena oběma stranami za ukončenou. Zaměstnancům měla být přiznána blíže nespecifikovaná kompenzace a navýšení mzdy o 500 zlotých (zhruba 2 700 Kč) s tím, že 400 zlotých získají od 1. 3. 2022 a od 1. 7. 2022 bude dorovnáno navýšení na 500 zlotých. Další navýšení bylo smluveno od 1. 1. 2023, a to ve výši inflace podle ústředního statistického úřadu (+0,5 %), avšak nesmí jít více než o 7,5 % a částka nesmí být nižší než 250 zlotých. Dohoda zakotvila i jednorázový příspěvek za úspěšnou realizaci plánu výroby na rok 2022. Ihned po podepsání dohody se zaměstnanci vrátili do práce a po několika desítkách minut došlo k obnovení plné výroby.

Solaris v loňském roce prodal 1 492 autobusů, což je o něco méně než v roce 2020 (1 560 vozů). Zisk činil 287 miliónů zlotých (cca 1,7 mld. Kč), obrat 3,3 mld. zlotých (cca 19,4 mld. Kč).  

Podobné články