Menu

Staronový Düwag pro Mannheim

Příjezd Düwagu GT8NF ev. č. 516 do města Gotha. (foto: TWSB Gotha)
Příjezd Düwagu GT8NF ev. č. 516 do města Gotha. (foto: TWSB Gotha)
Stáhnout PDF
Tramvaje
17. 03. 2022 19:31
Matěj Stach
1 minuta čtení

Panující nedostatek tramvají se dopravce Rhein-Neckar-Verkehr (RNV) rozhodl řešit vskutku originálním způsobem. Z durynské Gothy zpět odkoupil jeden ze starších vozů Düwag GT8NF, jenž do města přišel v roce 2019 právě z Mannheimu, jenž je srdcem oblasti, kde RNV operuje. Důvodem této kuriózní operace je přetrvávající nedostatek tramvají ve městě, což souvisí se zpožděnými dodávkami vozů ForCity Smart Artic od Škody Transportation.

Zatímco tramvaje z rýnsko-neckarského regionu putovaly k Thüringerwaldbahn und Straßenbahn Gotha historicky několikrát, opačným směrem se zásilka obsahující vůz pouliční dráhy vydala vůbec poprvé. Celkem do Gothy mezi lety 1991 a 2019 dorazilo z Mannheimu 16 tramvají Düwag. V devadesátých letech se postupně jednalo o 10 vozů typu GT6 ev. č. 318, 320, 322, 324, 395, 396, 401, 408, 412, 442 a 443, na konci roku 2011 poté o čtveřici modernizovaných tramvají GT8NF s vloženým středním nízkopodlažním článkem (ev. č. 505, 508, 521 a 522). V únoru 2019 nakonec Thüringerwaldbahn und Straßenbahn Gotha zakoupila ještě dvojici vozů stejného typu, z nichž jeden posloužil jako zdroj náhradních dílů a byl obratem v dubnu sešrotován a druhý byl zařazen jakožto služební pod ev. č. 516.

Právě tento stroj se přitom nyní po třech letech do Mannheimu vrátil. Dotčený vůz GT6 vyrobila vagonka Düwag v Düsseldorfu roku 1964. Zařazen byl pod ev. č. 418, které se v roce 1991 po modernizaci spojené s dosazením středního nízkopodlažního článku změnilo na 516. Od roku 2010 sloužil vůz pod ev. č. 5516 jako služební a také pro výcvik nových řidičů. Stejnou úlohu tramvaj pod staronovým ev. č. 516 poté zastávala i v Gothě u Thüringerwaldbahn und Straßenbahn Gotha, v jejíž vozovně byla složena dne 19. 2. 2019.

Na cestu na silničním trajleru se vůz opět vydal včera, tj. 14. března 2022, přičemž se jednalo o trasu velmi podobnou té poslední – jen měla opačný smysl. Cílem bylo původní působiště stroje v Mannheimu, kde by měl být z důvodu nedostatku vozů zařazen zpět do flotily tramvají určených k osobnímu provozu. Dodejme ještě, že v Gothě nadále zůstává ve stavu trojice modernizovaných Düwagů GT8NF ev. č. 505, 508 a 521 určených pro linkový provoz.

Naproti tomu RNV operující v Mannheimu, Ludwigshafenu a Heidelbergu drží ve své flotile stále 7 Düwagů vyrobených v 60. a 70. letech minulého století. Konkrétně se jedná o čtyři Düwagy GT8 a trojici souprav ET6+EB6, které se vrátily do osobního provozu v lednu 2020 a byly zařazeny do vozovny v Ludwigshafenu. Celkem disponuje Rhein-Neckar-Verkehr flotilou zhruba 190 tramvají, přičemž nejpočetněji zastoupeným typem vozů jsou nízkopodlažní Düwagy 6MGT nakupované v letech 1994 a 1995.

Podobné články