Menu

Stadler představil mock-up nového Citylinku projektu VDV-TramTrain

Mock-up vozidla projektu VDV-TramTrain byl představen v Karlsruhe (foto: KVV)
Mock-up vozidla projektu VDV-TramTrain byl představen v Karlsruhe (foto: KVV)
Stáhnout PDF
Tramvaje
14. 12. 2022 07:36
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Stadler dne 13. 12. 2022 ukázal poprvé tvarové řešení nového provedení vlakotramvaje z rodiny Citylink určené pro několik dopravců v Německu a Rakousku. Ti se společně spojili v rámci projektu nazývaného VDV-TramTrain, jehož cílem bylo vypsat společné výběrové řízení na vozidla, jež budou v co největší míře unifikována, což by mělo přinést úsporu nákladů jak ve chvíli jejich pořízení, tak v samotném provozu. Obří rámcová smlouva počítá s možností dodání až 504 vozidel, základní kontrakt je ale menší a zahrnuje „jen“ 246 vozidel, jejichž celková hodnota (včetně 16leté údržby) činí v přepočtu zhruba 41,5 mld. Kč (1,7 mld. €). Opce na zbylých 258 vozů mohou jednotliví provozovatelé využít až do roku 2034, stejně jako možnost prodloužení servisní smlouvy o dalších 16 let.

Když byl projekt VDV-TramTrain ještě na papíře, byly prezentovány různé vizualizace budoucí podoby vozidel, nejčastěji v tomto designovém řešení, jež však bylo pouze ideou. (foto: KVV)

Producent ze země helvétského kříže ovládl soutěž na nákup vlakotramvají počátkem letošního roku. Před jeho koncem poté při společné účasti zástupců jednotlivých budoucích provozovatelů a politiků představil tzv. mock-up, tedy model vozidla v měřítku 1:1, který představuje budoucí podobu dvou článků o délce 22 m. Dějištěm prezentace se stalo Karlsruhe, které může z celkového balíku vozidel odebrat v nadcházejících letech nejvíce kusů.

Do projektu VDV-TramTrain se zapojilo šest provozovatelů z Německa a Rakouska, z nichž však dva mají stejné působiště, a sice zmíněné Karlsruhe a okolí. Jde o Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK) a Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG). Každý z nich se již zavázal, že pořídí po 75 vozech, VBK má poté možnost využít opci na dalších 73 vlakotramvají, AVG na 52 kusů. Dopravce Saarbahn Netz odebere 28 tram-trainů a na až 21 má opční právo, v Rakousku si vozy objednali spolková země Salcbursko (20+5 ks) a dopravce Schiene Oberösterreich (20+50 ks). Posledním dosud nezmíněným kupujícím je Zweckverband Regional-Stadtbahn Neckar-Alb, který si závazně objednal 30 vozů a dalších 50 může nakoupit v budoucnu. V tomto případě se jedná o vozidla, jež by měla sloužit na zcela novém systému vznikajícím v německé spolkové zemi Bádensko-Würtenbersko s tím, že v první etapě projektu jde o elektrifikaci dvojice regionálních železničních tratí.  

Vizualizace vlakotramvají Citylink v různých barevných verzích, jež byla prezentována po podepsání smlouvy na počátku roku. (foto: Stadler)

Ačkoli cílem projektu mělo být maximální sjednocení vozidel, s ohledem na různorodé požadavky dopravců a specifika jednotlivých provozů nebylo možné dosáhnout kýžené unifikace. Vlakotramvaje sice budou všechny tříčlánkové, mají mít stejné designové křivky a identický počet míst pro vozíčkáře, ale tím výčet společných jmenovatelů prakticky končí. Lišit se mají délky, počty dveří (a tím i uspořádání interiérů), nástupní výšky, výšky umístění spřáhel, užití (potažmo neužití) toalet, ale třeba i provedení elektrické výzbroje, kdy jen část vozidel bude dvousystémová.

První část mock-upu v podobě nedokončeného čela tramvaje na snímku ze sprna 2022. (foto: KVV)

Výsledkem je, že vzletně pojmenovaný projekt VDV-TramTrain přináší sedm různých provedení pro šest provozovatelů, což lze vnímat různě, jistě však ne jako definici jednotnosti. Otazník visí i nad tím, kolik se ve výsledku mělo podařit společným nákupem ušetřit. Oficiální komuniké hovoří až o 20 % na vůz a 1 €/km v rámci údržbových nákladů. Jak ale autoři k těmto hodnotám došli, není jasné. V saském Chemnitz, které je často prezentováno jako jeden z úspěšných příkladů využití vlakotramvají, se například na projektu VDV-TramTrain rozhodli nakonec neparticipovat, byť do něj bylo město původně rovněž zahrnuto. Od společné akvizice ovšem ustoupilo a vypsalo si vlastní soutěž podle svých představ, kterou nicméně stejně ovládl Stadler se svým Citylinkem. Nelze přitom říci, že by se volba vlastní cesty (samostatného výběrového řízení) Chemnitz v porovnání s projektem VDV-TramTrain nějak prodražila, byť dosáhnout přesného cenového srovnání je poněkud složité.

Pohled do interiéru 22 m dlouhého mock-upu představeného oficiálně dne 13. 12. 2022. (foto: KVV)

První z 246 objednaných „VDV-vlakotramvají“ obdrží dopravce Saarbahn Netz, který se dočká čtveřice předsériových vozidel v roce 2024. Tyto vozy mají posloužit pro základní homologační zkoušky v ostrém provozu s cestujícími. Schvalování dalších upravených vozů pro ostatní provozovatele by již mělo být následně jednodušší.

Připomeňme, že vozidla s obchodním jménem Citylink začal vyrábět původně výrobce Vossloh ve Španělsku, jehož výrobu převzal v roce 2015 Stadler. Za první objednávku Citylinků je považován kontrakt pro Alicante z roku 2003. Větších úspěchů se nicméně podařilo výrobci dosáhnout až o řadu let později s novou generací, která si prorazila cestu už i do Německa, a to k zákazníkům v Karlsruhe a Chemnitz, později se Citylinky objevily i ve Spojeném království (Sheffield, Wales) a v Maďarsku (Szeged), dva vozy v pouze dieselové verzi jsou provozovány v mexickém Pueblu, výhradně dieselový pohon mají i jednotky dodané dříve na Mallorcu.   

Podobné články